• KD föreslår ”Bostad först” i Arboga, Kungsör och Köping

Nu gör Kristdemokratiska politiker i Västra Mälardalen gemensam sak och föreslår att de tre kommunerna ska använda en ny modell för att hjälpa hemlösa till ett stadigvarande värdigt boende.

– Vi behöver stärka samarbetet mellan kommunerna i Västra Mälardalen när det gäller problemet med hemlösa, säger Per Norin Kristdemokratisk kommunpolitiker i Köping. Vi föreslår att våra tre kommuner börjar använda metoden ”Bostad först”, som används i flera länder och även i flera svenska kommuner med gott resultat.  Åtta av tio klarar att långsiktigt bo kvar i sin lägenhet samtidigt som missbruk minskar, hälsotillståndet förbättras och det sociala livet stärks.

– ”Bostad först” bygger på insikten att den hemlöse först och främst saknar ett boende, säger Jenny Andersson, Kristdemokraternas gruppledare i Kungsör, och poängterar att villkoren ska vara desamma som för andra hyresgäster. Det innebär att hyran ska betalas i tid, lägenheten ska skötas och grannarna ska inte störas. Så länge detta uppfylls får personen bo kvar i sin lägenhet.

Kjell Wendin, Kristdemokratisk kommunpolitiker i Arboga lyfter fram att det utöver det mänskliga mervärdet även finns ekonomiska fördelar. – I jämförelse med stödboende har det visat sig att ”Bostad först” ger avsevärda kostnadsbesparingar och visar mycket hög grad av kvarboende och ökad livskvalitet. Härbärgen är nödlösningar så länge vi i kommunens omsorg, tillsammans med den bostadslöse, inte kan erbjuda tak över huvudet, säger Kjell Wendin som tillägger att ett samhälle som inte gör sitt yttersta när medborgare tvingas bo på gatan är inget solidariskt samhälle.

Inför ”Bostad först” i Köpings kommun