• 45 miljoner till stärkt elevpeng

Stärkt elevpeng och satsningar inom Topp 25 – skolutveckling tillsammans är prioriteringarna när programnämnd Barn och utbildning fattar beslut om programplan med budget nästa vecka.

Programnämnd Barn och utbildning lägger under nästa vecka fram en budget med en generell förstärkning av resurserna ut till förskola, skola och gymnasium med 27,5 miljoner för 2022. Utifrån antalet barn och elever innebär det en höjning av elevpengen med 813 kr/barn i snitt.  Därtill kommer ytterligare 17,4 nya miljoner att fördelas till bland annat förskolor och skolor på landsbygden och Riksgymnasiet.

– Vi är glada över att vi kan stärka upp elevpengen i år, det innebär mer pengar ut i klassrummen där elever och lärare befinner sig. I det här arbetet gör vi en särskild prioritering för att trygga ekonomin på förskolor och skolor på landsbygden, säger Marlene Jörhag (KD) ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Under 2022 kommer man också att avsätta 16 miljoner till skolutveckling utifrån Topp 25 – skolutveckling tillsammans. Medlen kommer kunna sökas av både den kommunala som de fristående huvudmännen.

– Det är oerhört positivt att vi nu kan stärka upp resurserna kopplade till Topp 25. Man kommer bland annat kunna ansöka om medel för att stärka sex- och samlevnadsundervisningen i våra skolor. Hösten 2022 kommer en ny och breddad kursplan i ämnet, som nu ändrar namn till ”Sexualitet, samtycke och relationer”, och vi vill genom denna satsning utbildning och kompetenshöjande insatser till de skolor som så behöver, säger Jessica Ekerbring (S) vice ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Medlen avsatta för skolutveckling inom ramen för Topp 25 kommer också att riktas till elevhälsa och studie-och yrkesvägledning. Behovet av stärkt likvärdighet och digitala kontaktvägar lyfts fram som särskilt prioriterat.

– Vi vill möjliggöra insatser för att stärka ungas psykiska hälsa, och lyfter därför fram elevhälsan i årets budget. Sen vill vi gärna se utveckling inom studie- och yrkesvägledningen, som fyller en viktig roll i relation till ungas möjligheter att göra medvetna framtidsval, säger Elisabeth Malmqvist (C) presidieledamot programnämnd Barn och utbildning.

Beslut fattas på programnämnd Barn och utbildnings sammanträde den 2a december.