• Behcet Barsoms tal vid invigningen av Ai Weiweis konstverk

    ”Jag vill passa på att hälsa er som är vänner till konsten och kulturen välkomna till denna underbara dag! En sån’ här dag är det verkligen extra roligt att vara ordförande i Kulturnämnden nu när denna del av OpenART ska invigas. Imorgon invigs hela OpenART med en hel del fantastiska konstverk exponerade på olika platser i vår vackra – faktiskt utsedd till Sveriges vackraste – stadskärna.

    När jag kläckte idéen för sisådär 7, 8 år sedan, kunde jag aldrig föreställa mig att det skulle flyta omkring ”stekta ägg” i vattnet utanför Slottet, att en Stor Gul Kanin skulle få så stor nationell och internationell uppmärksamhet, att Big Bad Boy – den stora rosa kissande pojken – skulle väcka så starka känslor, att örebroarna skulle välja en gummianka som favorit att behålla kvar i staden.

    Jag kunde inte heller i min vildaste fantasi föreställa mig att jag en dag skulle stå och inviga ett konstverk av kinesen Ai Weiwei, en av världens mest berömda och inflytelserika samtida konstnärer.

    Men nu står vi här på Köpmangatan, en av stadens största affärsgator som också blir hemvist åt denna tongivande konstnärs verk. Ai Weiwei’s engagemang för sociala förändringar i Kina är den drivande kraften i allt hans senare arbete. Han är även en av regimens mest uttalade kritiker där yttrandefrihet och demokratisering av landet har varit några av hans kärnfrågor. För detta engagemang har han fått betala priset av att bli fråntagen sitt pass och ålagts med reseförbud sedan 2011.

    Därför är jag extra glad eftersom Kommunstyrelsen på tisdag beslutar om att finansiera ett fristadsstipendium. Det innebär att konstnärer som Ai Weiwei och andra kulturarbetare som i sitt hemland förföljs och inte kan utöva sitt yrke kan finna en fristad i vår stad under några år.

    Vänner! Verket som vi beskådar är inspirerat av det vardagliga och repetitiva arbete som dagligen utförs av otaliga fabriksarbetare i Kina. De tomma uniformerna representerar deras anonymitet och ger uttryck för mekaniseringen av den mänskliga kroppen i produktionen av konsumtionsvaror.

    Installationen påminner om en vanligt förekommande scen i kinesiska städer, där tvätt som hänger för att torka, placeras utanför lägenheter och hus, och blir en självklar del av stadsbilden.

    Verket synliggör strukturer i samhället samt relationen mellan fabriksarbetaren och konsumenten, individen och massan. Det uppmärksammar viktiga frågor kring den massproduktion som genomsyrar stora delar av vårt samhälle och får oss att tänka på de varor som vi köper men inte behöver och trots allt känner oss manade till att ha.

    Sammanlänkande mellan affärsbyggnader utgör de ikoniska skyddsdräkterna effektiva medel för att få oss aktivt att höja vår blick och kanske stanna upp och tänka efter, och förhoppningsvis få oss att tänka lite annorlunda.

    Så tack Ai Weiwei för att du delar med dig och tack för att du berikar vår stad under OpenART. Jag vill även rikta ett stort och varmt tack till alla medarbetare som sliter med det smörgåsbord av konstverk som erbjuds under denna sommartid. Jag hoppas att OpenART kommer att bidra till mycket glädje för alla örebroare och besökare i vår vackra stad.

    Och med dessa ord förklarar jag också denna installation för invigd.”

    Talet hölls vid invigningen av Open Art den 13 juni 2015

    Här finns Kulturnyheternas inslag om konstverket. 2 minuter in i klippet