• Beslut om Konserthusrenovering klart!

Kristdemokraterna har länge arbetat för att konserthuset skall få en nödvändig renovering. Arbetet med utredning och förstudie har nu fått ett enhälligt stöd i kommunstyrelsen vilket innebär att en om- och tillbyggnad av konserthuset äntligen kan påbörjas. Det kommer att stärka Örebro som kulturkommun och Svenska Kammarorkesterns fortsatta världsledande ställning.

– Behovet av om- och tillbyggnad är stort och omfattar bland annat åtgärder för att förbättra akustiken, höjning av tak i konserthallen, tillbyggnad av en restaurang samt installation av teknik som ger möjlighet att streama föreställningar, d.v.s. direktsända dem via Internet för att nå ut till en bredare publik. Svenska Kammarorkestern som världsledande kammarorkester ges nu goda förutsättningar att fortsätta sitt arbete som en mycket viktig kulturaktör både i Örebro och ute i världen. En ombyggnad och renovering av konserthuset stärker förutsättningarna för att Kammarorkestern även framöver ska behålla sin position, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd med ansvar för näringsliv och tillväxt.

– Renoveringen innebär bland annat att konserthuset får en ny våning – detta främst av akustiska skäl. Det kommer att skapas ytterligare 100 publikplatser och att en helt ny ventilationsanläggning installeras. Till detta kommer en tillbyggnad som ska ge plats för en restaurang – vilket saknas idag.

– Beslutet i kommunstyrelsen är också startskottet på etapp två som innebär att arbeta fram ett förslag till ett nytt Kulturhus och kulturkvarter vid Svartån. Kultur är en viktig resurs, både för den enskilda människan men också som en kraft som kan stärka regioner och förbättra förutsättningarna för tillväxt. Kulturrådet har pekat på att de regionala tillväxtfrågorna bland annat också handlar om att se hur kulturen kan utvecklas som en näring i sig, och hur samspelet mellan kultur och näringsliv kan stärkas. Ett spännande utvecklingsområde!

För mer information:

Lennart Bondeson (KD), 070-326 24 08