• NA debatt: Människors lika värde måste genomsyra vårt mottagande

Om invandring och flyktingpolitik av Lennart Bondeson (KD)

Människors lika värde måste genomsyra vårt mottagande

En av valets stora konfliktfrågor handlar om invandringen och flyktingsituationen i världen. Valfrågor som till exempel jobbskatteavdrag, skola, vinster i välfärden och andra frågor riskerar att bli för interna och inhemska om vi inte tar in världen utanför.
    Därför är det synnerligen angeläget att se det som händer i omvärlden – nu i Irak och Syrien som angelägna frågor som faktiskt spelar roll i valrörelsen. Vi får inte glömma det som händer utanför Örebro och som faktiskt påverkar livet här och nu för många.
    Det finns en tilltagande hård hållning
    i den politiska debatten med krav att nationsgränserna ska stängas för de som är mest utsatta i dag – flyktingar från Syrien och Irak. Sverigedemokraterna driver en inhuman flyktingpolitik där man kraftigt vill begränsa flyktingmottagandet. De skiljer sig helt och hållet från andra partier.
    Men det finns även utspel från andra som är otydliga och som riskerar att spela de främlingsfientliga krafterna i händerna.
    Sara Skyttedal, ordförande för KDU, ställde i sin debattartikel i DN den 29/9 – det svenska flyktingmottagandet mot andra utmaningar som till exempel bostadsbristen och förespråkade en gräns för mottagandet. Det är helt fel budskap både i dag och i morgon!
    Det finns företrädare från andra partier som är otydliga när det gäller en generös flyktingpolitik. Argumenten varierar, alltifrån att invandring är ett hot mot jobben och välfärden till att vi inte har tillräckligt med bostäder och därför behöver begränsa mottagandet.

Att just nu ”börja diskutera var gränsen går för asylmottagandet” (Skyttedal) – när miljoner människor är på flykt från Syrien och Irak och när människor mördas och våldtas för att de tillhör fel grupp eller religion – står i skarp konflikt med Kristdemokraternas människosyn med en human och rättssäker flyktingpolitik.
    Sverige är ett rikt land som har råd att ta emot de flyktingar som behöver hjälp, vilket sannolikt kommer att öka under det närmaste året. Libanon tar emot cirka 1,4 miljoner flyktingar från Syrien. Sverige har i år hittills tagit emot cirka 20 000 personer på olika skyddsgrunder.

Allt handlar ytterst om värderingar och människosyn. Den kristdemokratiska grunden utgår ifrån den människosyn som förvaltats av kristendomen, som inte begränsas av nationsgränser utan alla ska behandlas lika utifrån att människan har ett värde i sig.
    Detta uttrycks i följande: ”du ska ta emot invandraren och flyktingen som dig själv – kom ihåg att ni själva varit flyktingar” och ”att gå den extra milen” (bibeln). När flyktingar behöver vår hjälp måste vi som en rik nation ställa upp.

Att börja diskutera en gräns för mottagandet – samtidigt som kristna och andra grupper i Mellanöstern riskerar få sina huvuden avhuggna om de stannar kvar är inte ett uttryck för människors lika värde eller att visa solidaritet med de utsatta.
    Därför är det angeläget att i valet söka stöd för ett samhälle där nationsgränser inte hindrar solidaritet. Människosynen i kyrkans tradition är tydlig med en öppen och välkomnande hållning.

Vår valrörelse här i Örebro måste också få påverkas av världen långt bort. Som medmänniskor har vi som uppgift att stödja de som befinner sig i svår nöd och som hotas till livet och är på flykt från sina hem.
    Jag vill tydligt stå upp för ett humant samhälle där vi solidariskt tar emot de människor som behöver en fristad.

Lennart Bondeson (KD)
    Kommunalråd, Örebro