• Digital elevhälsa – en av flera viktiga satsningar som nu görs på elevhälsan

16 miljoner kronor. Så mycket pengar satsas nu på elevhälsan i Örebro. Satsningen innebär bland annat personalförstärkningar inom yrkesgrupperna kurator, skolsköterska, psykolog, speciallärare och specialpedagog men även en helt ny samordnande funktion samt digital elevhälsa. Satsningen finansieras av medel från Topp 25 2025.

Satsningarna som programnämnd Barn och utbildning idag antagit syftar till att öka tillgängligheten och inte minst likvärdigheten inom elevhälsan som har uppdraget att skapa en god, trygg och positiv lärandesituation.

Satsningen innebär inte bara en ökad bemanning inom elevhälsan generellt utan även en ny roll som elevhälsosamordnare/ledningsfunktion samt digital elevhälsa.

– Mår man bra så klarar man studierna bättre, det är grunden till att vi nu gör en förstärkning av elevhälsan. Vi vill också öka tillgängligheten genom att erbjuda en digital kontaktväg. Behovet av stöd avtar på intet sätt efter skoltid och dessutom vet vi att många elever föredrar digitala kontaktvägar framför fysiska. Vi hoppas och tror att denna satsning kommer underlätta för elever att få kontakt med elevhälsan, säger Susanne Lindholm (KD) ordförande för programnämnd Barn och utbildning.

Syftet med den nya rollen som samordnare/ledningsfunktion är primärt att öka likvärdigheten inom elevhälsan. Denna funktion kommer ha ett övergripande ansvar för att leda och samordna professionerna inom verksamheten.

– Att vi inom kort kommer tillsätta en person med särskilt samordningsansvar för elevhälsan ser vi som något väldigt viktigt och positivt. Tillgängligheten till elevhälsan ska inte vara beroende av vilken skola eleverna går på utan vara likvärdig inom hela kommunen, säger Jessica Ekerbring (S) vice ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Vid sidan av ovanstående satsningar så sker också en rejäl personalförstärkning inom elevhälsan i Örebro. Det handlar om rekrytering av kuratorer, skolsköterskor, specialpedagoger, speciallärare samt en psykolog. Medel riktas också till utbildningsinsatser av personal samt ett särskilt närvaroteam vars syfte kommer vara att minska andel elever med hög frånvaro.

– Den föreslagna personalförstärkningen är helt nödvändig för att vi ska kunna öka tillgängligheten, likvärdigheten och kvalitén inom elevhälsan. Vi har fantastisk personal i våra verksamheter, men de behöver också bli fler för att kunna möta de behov som finns. Att vi därtill satsar särskilt på ett närvaroteam känns väldigt viktigt för att öka närvaron i våra verksamheter, säger Elisabeth Malmqvist (C) presidieledamot programnämnd Barn och utbildning.

De nu antagna satsningarna grundar sig på förslag som driftsnämnderna lämnat till programnämnden som de anser är genomförbara under året för att stärka studieresultaten. Beslut fattas idag på programnämnd Barn och utbildnings sammanträde den 4 mars.