• Extra pengar till stöd för teckenspråkiga

    – Örebro jobbar bra med teckenspråk vilket vi visar genom att vara Europas teckenspråkiga huvudstad, säger Lennart Bondeson (KD).

    Majoriteten vill satsa fem extra miljoner på Servicecenter för att kunna erbjuda medborgarna ännu bättre service. Särskilt fokus läggs på att stärka upp servicen för teckenspråkiga som står för en stor del av kontakerna med Servicecenter.

    I början av 2014 öppnade Serviccenter vilket innebar att örebroarna, både privatpersoner och företagare, fick en ingång till Örebro kommun. På Drottninggatan får besökarna hjälp och svar via personlig service, telefon, mejl eller sociala medier. Satsningen har varit lyckad och efterfrågan har ökat stadigt under året.
    Kommunledningen föreslår i sitt budgetförslag att utöka satsningen på Servicecenter och avsätta fem nya miljoner för att möta det ökade behovet och att kunna erbjuda ännu bättre service och nya tjänster.
    Utöver de fem miljonerna finns planer på att införa en ny webbportal, T3 – Text till tecken för teckenspråkiga. Andra satsningar är bland annat ökad service till teckenspråkiga. Ett teckenspråksforum har startats för att se hur olika delar inom kommunen kan förbättra tillgängligheten för teckenspråkiga.
    – Att erbjuda bra och tillgänglig service till alla våra medborgare är en av kommunens viktigaste uppgifter. Därför vill vi förstärka Servicecenter så att de får ännu bättre möjligheter att erbjuda service till alla på lika villkor. Mycket handlar om att utveckla våra digitala kanaler och skapa fler tjänster för företag och privatpersoner för att utveckla Örebro, säger Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande (S).
    – Örebro jobbar bra med med teckenspråk vilket vi visar genom att vara Europas teckenspråkiga huvudstad. Satsningen på Servicecenter är ett led i arbetet med att utveckla Örebro som teckenspråkscenter. Vi kommer också koppla på aktiviteter inom detta område i samband med 750-årsjubileet, säger Lennart Bondeson, kommunalråd (KD).
    – Att samla ingången till kommunen via Servicecenter har varit väldigt uppskattad. Nu vill vi skapa fler moderna kontaktvägar mellan kommunen och örebroarna. Med satsningen kan vi snart erbjuda nya e-tjänster och en helt ny webbportal för teckenspråkiga, vilket känns mycket bra, säger Rasmus Persson, kommunalråd (C).
    En stor del av satsningen handlar om att utveckla kommunens hemsida orebro.se med nya e-tjänster, sociala medier, chattfunktioner, talande webb samt de mobila enheterna.
    Varje dag besvarar Servicecenter i snitt mellan 1 100-1 700 telefonsamtal, svarar på ca 50 mejl och tar emot 50-200 besökare. Utöver teckenspråkiga har också kontakten kring försörjningsstöd och invandrarservice stått för en stor del av kontakten hos Servicecenter under 2014.
    Exempel på satsningar:
    – Fortsätta utvecklingen av Servicecenter och satsa fem nya miljoner i det arbetet.
    – Erbjuda fler och nya e-tjänster för både privatpersoner och företag.
    – Utveckla kommunens hemsida orebro.se
    – Utveckla en webbportal, T3- Text till tecken, för att att skapa tjänster för ökad digital tillgänglighet för teckenspråkiga.
    – Under 2015 ska Örebro kommun tillsammans med samarbetsorganisationerna fortsätta
    – Samordna insatser så att Örebro fortsätter att utvecklas som teckenspråkscenter.
    – Koppla aktiviteter inom teckenspråksområdet kopplat till 750-årsjubileumet.
    Beslut om kommunens budget fattas av kommunfullmäktige i december.
    Mer info:
    Lena Baastad (S): 070-375 16 37
    Lennart Bondeson (KD): 070-326 24 08
    Rasmus Persson (C): 073-077 77 44