• Färre barnfamiljer vräks – Örebro minskar mest i hela landet

Antalet vräkningar där barn berörs minskade i Sverige förra året. Örebro hade den största minskningen i landet, från 19 till 7 fall. Kommunens arbete med förebyggande åtgärder har gett resultat.

Under 2014 fanns det totalt 103 barn som var berörda i vräkningsärenden i Örebro men där vräkning inte verkställdes.

Kommunen har de senaste åren prioriterat arbetet mot vräkningar av barn. I det arbetet har kommunen valt att till exempel stärka samarbetet med ÖBO och föreningen EKSAM, som stöttar och hjälper människor med ekonomiska svårigheter. Den ideella föreningen EKSAM fick nyligen förlängt stöd de kommande tre åren av kommunen.

Några exempel på framgångsfaktorer för Örebro:

– Tydlig prioritering på förebyggande arbete.

– Aktiv och tät kontakt med barnfamiljer, följer med på individnivå och släpper inga ärenden.

– Samarbete med EKSAM, ekonomiskt samverkanscentrum.

– Samarbete med ÖBO, privata fastighetsägare (övergångsbostäder) och socialkontoret.

– Örebro kommun har tydligt prioriterat arbetet mot vräkningar, särskilt när barn finns med i bilden. Vi arbetar väldigt strategiskt med frågan och här spelar ÖBO en avgörande roll. Nu ska vi arbeta vidare med våra framgångsrika arbetsmetoder där tidiga insatser är ovärderliga, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

– En fantastisk nyhet som visar att vårt arbete mot barnfattigdom och kommunens fokus på barnperspektivet ger resultat. Att få människor i arbete är det bästa sättet att motverka fattigdom och här är Örebro ett framgångsrikt exempel. Vi går ju emot rikstrenden när det gäller försörjningsstöd, säger Lennart Bondesson (KD), kommunalråd.

– Det känns otroligt bra att Örebro minskar så pass mycket. Jag tror att kommunens framgångsfaktor förklaras av vårt outtröttliga fokus på förebyggande arbete där EKSAM gör en fantastisk insats. Vi har såklart mycket kvar att göra men detta är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Rasmus Persson (C), kommunalråd.

Läs mer om statistiken på Kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/Avhysningsstatistik.html

Mer info:

Lena Baastad (S):               0703 75 16 37