• Fem utvalda tävlar om att skapa naturum Oset

naturumI området vid Naturens hus, i naturreservatet Oset-Rynningeviken, kommer Örebro kommun att bygga naturum Oset. Hur det ska se ut och var det ska ligga avgörs i en uppmärksammad arkitekttävling. Nu står det klart vilka fem arkitektfirmor som får tävla vidare.

Örebro kommun har i samarbete med Sveriges Arkitekter utlyst en tävling för att få fram högkvalitativa förslag på utformning av naturum Oset. De tävlande teamen med arkitekt, landskapsarkitekt och energiexpert ställs inför ett komplext uppdrag med högt ställda krav på ekologisk, ekonomisk, social och arkitektonisk hållbarhet. Byggnaden ska bland annat klara kraven för ett nollenergihus.

Tävlingen har rönt stort intresse både nationellt och internationellt och av 45 intresseanmälningar har nu 5 valts ut. De får tävla vidare om att utforma den nya byggnaden.

– Det är fantastiskt roligt att så många vill vara med och bygga naturum Oset, och nu har vi fem av Sveriges ledande arkitektbyråer som tävlar om att ta fram det slutgiltiga förslaget på naturum Osets hållbara utformning, som är något helt unikt i Sverige, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd med ansvar för miljöfrågor i Örebro kommun.

Fem utvalda Följande fem team bjuds in att tävla vidare i projekttävlingen naturum Oset:

AIX Arkitekter AB i samarbete med Lovely Landskap AB, Arkitekt Hans Eek AB och VVS Byrån AB

Arkitektstudio Widjedal Racki AB i samarbete med Funkia AB, Ekologiska byggvaruhuset/Hedenstedts, StormTac och Calluna

Kent Pedersen Arkitektfirma ApS i samarbete med Sydväst arkitektur och landskap och Tommy Wesslund / Enerwex

White arkitekter AB

Wingårdh arkitektkontor AB

Tidplan för naturum Oset – De flesta bidragen höll väldigt hög nivå, så det har varit ett svårt jobb att plocka ut dessa fem. Jag ser verkligen fram emot att få se deras färdiga förslag i mars nästa år, säger Tomas Bergkvist, projektledare och deltagare i tävlingens jury.

För de fem utvalda teamen startar tävlingen den 16 december då de bjuds in till ett startmöte vid Naturens hus. I mitten av mars nästa år lämnar de in sina tävlingsbidrag och under slutet av april kommer juryn att presentera det vinnande förslaget.

Centrum för landskapsrestaurering och mötesplats Besökarna till området Oset-Rynningeviken är redan idag över en halv miljon per år och med naturum Oset som kronan på verket, kommer siffran att öka. Det vill vi bygga vidare på. När naturum Oset står klart kommer det bland annat att innehålla utställningar, lokaler för natur- och kulturevenemang, kommunens naturskola, kontor, butik och reception.

I naturum Oset vill vi inrätta ett centrum för landskapsrestaurering, där vi kan berätta den fantastiska historien om omvandlingen av Rynningeviken och hur ett sådant område kunde uppstå ur en gammal soptipp.

– Det känns viktigt att sprida kunskap om hur vi människor påverkar landskapet på både gott och ont, men framför allt vill vi skapa framtidstro. Tillsammans med andra aktörer vill vi inspirera och lära mer om miljöfrågor, säger Björn Sundin (S), kommunalråd och ordförande i Programnämnd samhällsbyggnad.

Naturum Oset beräknas stå klart under 2017.

Kontakt:

Tomas Bergkvist, planerare Örebro kommun 019-21 62 30, tomas.bergkvist@orebro.se

Läs mer om naturum i Sverige på www.naturvardsverket.se/naturum