• Fördelning av skolmiljarden

Grundskolor, fritidshem, gymnasieskolor och särskolor kommer få ta del av statliga medel från den så kallade Skolmiljarden. Dessutom tillskjuter Programnämnd barn och utbildning motsvarande medel till förskola och pedagogisk omsorg ur den pott som finns för politiska satsningar. Detta beslutade Programnämnd barn och utbildning i fredags.

För 2022 fördelas totalt 1,4 miljarder kronor till Sveriges kommuner genom det statliga bidraget ”Skolmiljarden”. Medlen syftar till att bidra till goda förutsättningar för att minska de negativa effekterna på elevers kunskapsutveckling och hälsa till följd av covid-19-pandemin.

– Det är ett ansträngt läge just nu på många förskolor och skolor, så det här är ett välkommet tillskott. Det här är pengar som alla huvudmän kommer att få del av, men sen är det upp till var en att själva bestämma var pengarna kommer göra mest nytta, säger Marlene Jörhag (KD) ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Programnämnd Barn och utbildning fattade under fredagen beslut om hur dessa medel ska fördelas mellan de verksamheter satsningen riktas till.  Medlen kommer fördelas proportionerligt till elever i grundskolor, fritidshem, gymnasieskolor och särskolor då bedömningen är att alla dessa verksamheter ställts inför stora utmaningar den senaste tiden kopplat till pandemin.

Det finns dock ytterligare två verksamheter som i år inte omfattas av skolmiljarden, nämligen förskolan och den pedagogiska omsorgen. Eftersom dessa verksamheter också är i behov av extra stöd så kommer de tilldelas motsvarande belopp per barn, vilket i stället finansieras genom den pott som finns för politiska satsningar. Totalt handlar det om ca 2,7 miljoner kronor.

– Att vi väljer att tillskjuta extra medel till förskola och pedagogisk omsorg känns viktigt eftersom vi vet att även de haft det oerhört tufft den senaste tiden, säger Jessica Ekerbring (S), vice ordförande programnämnd Barn och utbildning.

Beslut om fördelning av medel till kommunerna publicerades den 3 februari 2022. Örebro kommun har tilldelats 21,4 miljoner. Pengarna kommer delas ut vid två tillfällen, i februari och i augusti.

– De här pengarna ska bidra till arbetet att säkra kunskapsutveckling och hälsa utifrån den situation som råder. Det är många som är sjuka av både personal och elever just nu, och vi vet att man gör sitt yttersta för att få ihop det, säger Elisabeth Malmqvist (C), presidieledamot programnämnd Barn och utbildning.