• Framtidens förskola ska byggas i Örebro

Utbyggnaden av förskolor fortsätter i Örebro och snart kommer en helt ny typ av förskolor att byggas enligt Örebros koncept ”Framtidens förskola”. Det handlar om anpassade lokaler för förskoleverksamhet som kommer att erbjuda goda möjligheter för det pedagogiska arbetet och en god arbetsmiljö. Var de fyra nya förskolorna ska byggas är redan beslutat.

– Ett spännande arbete har genomförts i samarbete mellan förskolepersonal, Futurum fastigheter AB och en arkitekt, säger Thomas Esbjörnsson (S), kommunalråd. Man har jobbat fram en typförskola för Örebro. Byggnationen kommer att gå snabbare att genomföra eftersom man inte behöver börja från noll varje gång.

– Det är en femavdelningsförskola i två våningar, säger Anders Hagsten (KD). Det är redan klart att denna typ av förskolor kommer att byggas i Nya Hjärsta, Adolfsberg, Garphyttan och Ekeby-Almby. Under 2014 kommer vi att se dem klara, säger Anders Hagsten (KD).

– Utbyggnaden av fler förskolor fortsätter även efter de fyra nya. Vi planerar att bygga i både Lillån och Marieberg och då kommer vi också att använda konceptet ”Framtidens förskola”, säger Per-Åke Sörman (C).

Konstruktionen är miljöanpassad och standardiseringen håller nere kostnaderna. Förutom att lösningen med två våningar håller nere energianvändandet gör det också att tomterna nyttjas effektivt.