• Från försörjningsstöd till jobb!

När vi summerar 2016 är det med glädje jag konstaterar att behovet av försörjningsstöd fortsätter att minska i Örebro kommun. Antalet unika hushåll registrerade på försörjningsstöd var i oktober 1781 stycken, en minskning med omkring 200 jämfört med föregående år.  Jämfört med 2011 är utbetalt försörjningsstöd ca 2 miljoner lägre per månad under 2016. Effektiva insatser genom utbildning och olika former av anställningar har givit goda resultat och nu är det dags att intensifiera arbetet ytterligare. Samtidigt är antalet ansökningar och avslag betydligt lägre vilket innebär att det inte blivit svårare att få försörjningsstöd och inriktningen att rätt person ska få rätt summa pengar vid rätt tillfälle ligger fast och ger gott resultat.

Trots en ljusning på arbetsmarknaden finns det flera grupper av individer som fortfarande står långt ifrån ett arbete. Personer i långvarigt försörjningsstöd, barnfamiljer och ungdomar är därför några grupper som vi vill prioritera i kommande budget. Dessutom behöver vi bättre ta tillvara potentialen hos individer bland funktionsnedsatta och nyanlända.

Örebro kommun har en viktig samverkansroll med det civila samhället, det privata näringslivet och Arbetsförmedlingen för att stärka individer och säkra det framtida kompetensbehovet i vår region. Fokus ska i än högre grad läggas på generellt kompetenshöjande insatser och yrkesutbildning för att matcha mot de arbetstillfällen som finns, nu och i framtiden.  Under 2017 ska vi också skapa fler samarbeten och överenskommelser med sociala företag för att långsiktigt säkra en arbetsmarknad för människor med behov av en mer anpassad arbetsmiljö. Nätverkande bland olika intressenter ska ske för att hitta fler möjliga arbeten till utsatta grupper.

Nämnden har inlett flera samarbeten med andra aktörer, exempelvis genom samarbetet med socialtjänst och gymnasieskolan för att minska avhopp. Som kristdemokrat är jag särskilt angelägen om samarbetet mellan Vuxam, Nämnden för funktionshindrade och Region Örebro län där vi vill fortsätta med utbildningssatsningar, handledarstöd och belysning av goda exempel, för att fler funktionsnedsatta ska finna arbete och meningsfulla aktiviteter.

Stegförflyttningarna mot en inkluderande arbetsmarknad där även människor med funktionsnedsättning har en självklar plats måste fortsätta och intensifieras. Målet måste vara en arbetsmarknad där alla ska kunna arbeta 100 procent av sin förmåga. Idag tar externa företag och andra intressenter ett stort ansvar för målgruppen, vilket är bra och ska uppmuntras. Vi behöver öka matchningen men också trycka på att hela kommunen har skyldighet att ta sitt ansvar. Vuxam ska därför föra en dialog med övriga förvaltningar för att ”dammsuga” organisationen på arbetsuppgifter.

Örebro kommun har ett stort ansvar att välkomna personer som söker skydd i vårt land och tillvarata deras kompetens och potential. Därför ska SFI och utbildning i samhällsinformation påbörjas snabbt. Familjecentralerna har och ska ha en central roll i detta arbete för att ge möjlighet till föräldralediga att hålla kontakt med skolan och det svenska språket. Det är också viktigt att vi säkerställer vuxenutbildningens uppsökande ansvar bl a genom närvaro i olika bostadsområden. Ett fortsatt arbete kring dem som kommit till Sverige för en längre tid sedan men som ännu inte har tillräcklig språkkompetens behöver ske.

Sammanfattningsvis går det bra för kommunen. Vi har i fem år i rad lyckats minska behovet av försörjningsstöd, men ser också att vi behöver arbeta på nya sätt med personer som riskerar att vara kvar i långvarigt försörjningsstödstagande, t ex beroende på bristande språkkunskaper, funktionsnedsättningar eller en annan social problematik.

Det kräver ett helhetsgrepp och nya arbetsmetoder. Det arbetet är nödvändigt för framtiden. Det ansvaret är vi beredda att ta!

Anders Hagström (KD), ordförande Vuxenutbildnings och arbetsmarknadsnämnden