• Fyra nya konstgräsplaner i Örebro

Fotbollen är den idrott som har den största ungdomsverksamheten i Örebro. Det finns en stor efterfrågan på spel och utomhusträning året runt. Efter dialog med fotbollsföreningar och medborgare har Örebro kommun bestämt var de fyra nya konstgräsplanerna ska ligga. Planerna ska färdigställas i etapper fram till år 2015. Fotbollen i Örebro kommer att stärkas och fler barn och unga kommer få möjlighet till en aktiv fritid. Beslutet tog på kommunstyrelsens sammanträde igår.

– Det här ett stort lyft för alla barn och unga som vill träna på konstgräs. Ungdomsidrotten kommer att få ett rejält lyft i Örebro kommun, säger kommunalrådet Lennart Bondeson (KD).

De fyra planer som planeras är Lugnet/Adolfsberg (2013), Vivalla (2013/2014) Lillån/Hovstaområdet (2014) och Heden eller Mellringe (2015).

– Vi har genomfört möten med fotbollsföreningarna och samlat in deras synpunkter. Det finns en stor efterfråga på spel och utomhusträningen året runt. Med de fyra nya planerna kommer vi att kunna tillgodose den efterfrågan, säger Behcet Barsom (KD) presidieledamot i programnämnd samhällsbyggnad.
    För mer information:
    Lennart Bondeson