• Inga betyg i årskurs fyra i Örebro kommun

Örebro kommun tänker inte delta i försöket med betyg i årskurs 4.
    – Det är ett experiment som varken vilar på forskningsgrund eller beprövad erfarenhet. De skolor som Örebro kommun är huvudman för kommer inte att ingå i projektet, säger Kenneth Nilsson (S), kommunalråd med ansvar för barn och ungdom.

Under förra veckan meddelade regeringen och Alliansen att de är överens om en kompromiss rörande frågan om betyg i årskurs 4. Skolverket har uppgiften att hitta skolor som vill delta.

– Det är lika bra att vara tydlig från början. I Örebro finns det inget politiskt stöd för en sådan förändring. I ett läge där skolan behöver utvecklas i lugn och ro ska vi inte delta i någon försöksverksamhet som inte gynnar verksamheten, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd.

Kompromissen bygger på frivillighet och det är viktigt att poängtera att fristående skolor i Örebro gör sina egna bedömningar.
    – Alla är överens om att ett arbete behöver göras för att höja kvaliteten i svensk skola. Vi ska till exempel jobba med fler tidiga insatser för de elever som behöver det bäst. Men när både lärare, forskare och myndigheter är överens om att det inte är rätt väg att gå att införa betyg i årskurs 4, då tycker jag att vi ska lyssna på det, säger Rasmus Persson (C), kommunalråd.
    Kompromissen mellan regeringen och Alliansens innehöll en rad andra positiva delar, vid sidan av betygsfrågan. Lärarnas administrativa börda ska minska. Till exempel kommer nationella prov i årskurs 6 att göras frivilliga, det blir upp till skolorna själva att bedöma om de ska genomföras.
    – Det blir ett väldigt fokus på betygsfrågan. Om svensk skola ska vända sin negativa utveckling kan vi inte stirra blint på en enskild faktor. Nu väntar år av arbete för att stärka förutsättningarna för lärare och elever. Vi välkomnar självfallet statens engagemang i de här frågorna framöver, säger Kenneth Nilsson (S).
    För fler kommentarer:
    Kenneth Nilsson: 0705-85 09 39