• KDs budgetförslag 2024

”Det är lättare att bygga trygga barn, än att laga trasiga vuxna”

Rubriken sammanfattar det vi Kristdemokrater tycker är viktigast; familjen, barnen och ungdomarna, vår framtid. Med den vill vi uttrycka en helhetssyn genomsyrad av medmänsklighet, byggd på en kristen humanistisk värdegrund. Med ansvar för oss själva och varandra där vi växer i de små gemenskaperna som utöver familjen utgörs av föreningen, kyrkan, organisationen och grannskapet som i sin tur bygger den större samhällsgemenskapen.

Med denna politiska vision…

…bygger vi förutsättningar för stabila medborgare som växer upp i trygga hem, bidrar och gör sitt bästa i skolan och på sina arbeten, som skapar företag och engagerar sig i föreningar och som tar ansvar för människor i sin omgivning, även de som inte har det så bra.

…får vi medborgare som bryr sig om klimat och miljö, där allt gör skillnad, även det lilla. Medborgare som upprätthåller lag, ordning och reda. Som tänker ”vad kan jag göra för att hjälpa till” snarare än ”vad kan andra och samhället göra för mig”.

…får seniorer respektfullt bemötande och äldre en värdig omvårdnad, med gemenskap genom ett starkt civilsamhälle, ett kitt där ingen behöver sitta ensam, där alla har möjlighet till ett socialt sammanhang och känner sig som en del av något större. Där erfarenhet efterfrågas och där hopp, livsglädje och meningsfullhet finns med fram till sista dagen.

…skapas också ett mer ansvarsfullt förvaltande av våra gemensamma skattepengar, denna ändliga resurs som förtjänar respekt, ödmjukhet, försiktighet och smart effektivitet. Jag ställer ofta frågan till både mig själv och andra; ”Om detta vore din egen plånbok, hur skulle du agera då?” När ansvar, mandat, tillit och beslut läggs närmare, är jag övertygad om att vi inte bara får ett ökat förvaltarskap och en sund ”affärsmässighet”. Det bidrar också till en djupare etisk kompass för vårt gemensamma bästa där varje skattekrona används maximalt.

Susanne Lindholm (KD)
    Gruppledare och kommunalråd

Läs hela Kristdemokraternas budget 2024 här. (PDF)