• Kommunen stöttar ideell ekonomisk rådgivning

EKSAM, ekonomiskt samverkanscentrum, ger tips och råd till privatpersoner kring ekonomi, sparande och skulder. Efterfrågan på stöd är stort. Idag beviljar programnämnd social välfärd ett ekonomiskt stöd på 1,5 miljoner kronor per år fram till 2018.

EKSAM är en ideell förening dit privatpersoner kan vända sig för råd och hjälp kring sin ekonomi, hushållsbudget, sparande och skulder, skuldsanering med mera. Man kan också få hjälp med kontakter med myndigheter och krångliga dokument och blanketter.

Dagens beslut av programnämnden innebär att EKSAM kan stärka upp den dagliga bemanningen, kunna ta emot fler besök, minska väntetiden och arbeta mer utåtriktat och förebyggande.

– Människors behov av råd och stöd kring sin ekonomi finns och ser ut att öka. EKSAM gör en jätteinsats och hjälper många personer med sin privatekonomi som både den enskilde och samhället vinner på. Jag är extra glad att de nu kan stärka det förebyggande arbetet, säger Rasmus Persson (C), ordförande programnämnd social välfärd.

– Deras tjänster är mycket värdefulla och efterfrågade. Vi som kommun stöttar denna ideella verksamhet som gör ett väldigt viktig arbete för många människor i Örebro. Förhoppningsvis kan de nu utöka sina öppettider så fler människor kan få stöd, säger Fisun Yavas (S) vice ordförande programnämnd social välfärd.

– EKSAM gör ett jätteviktigt arbete och vi har sett ett ökat behov. De möter ofta extra utsatta grupper i samhället, till exempel personer med olika psykiska funktionshinder. Därför är det särskilt glädjande att vi kan stötta deras ovärderliga arbete, säger Susanne Lindholm (KD) presidieledamot i programnämnd social välfärd.

Beslut om ekonomiskt stöd till EKSAM fattas idag av programnämnd social välfärd.

Mer info:

Rasmus Persson (C)            073-077 77 44