• Kommunledning presenterar politisk plattform

trojkan-ubps-jpg

Fredagen den 24 oktober presenterades den politik som kommunledningen vill föra under mandatperioden. De tre partierna fokuserar på att Örebro ska fortsätta växa i kombination med en stark ekonomi där skolan, omsorgen, miljöarbetet och det civila samhället ska stärkas. Särskilt viktigt är att fler människor ska gå från bidrag till jobb, att miljöambitionerna höjs ytterligare och att kvalitén och självbestämmande är viktigast inom omsorgen.

På en presskonferens presenterade kommunledningen, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, en gemensam politisk plattform för mandatperioden. Den pekar ut riktningen för kommunen de kommande åren och är ett avstamp inför den kommande budgeten.

– Vi står starkt enade bakom plattformen som kommer göra det möjligt för Örebro kommun att fortsätta att utvecklas och växa. Vi skapar nu ett långsiktigt samarbete som vi redan har inlett. Det är en styrka att kunna fortsätta på den vägen. Skolan är grunden för framtiden, därför ska vi minska klassernas storlek i de yngre åldrarna, fortsätta att både bygga ut förskoleplatserna och att renovera skolor, säger Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande (S).

– Örebro är en stark miljökommun och nu ska vi ta ytterligare kliv mot en ännu grönare och mer förnybar kommun. Vi vill vara Sveriges bästa miljö- och klimatkommun. För att nå dit ska vi bland annat inrätta en klimatfond, fördubbla andelen ekologisk mat och arbeta för giftfria miljöer. En viktig inriktning är också att människors möjlighet att påverka sitt eget liv ska öka. Föräldrar ska fritt kunna välja barnomsorg och vårdnadsbidrag. Arbetet med Kulturkvarteret och Open Art ska fortsätta, säger Lennart Bondesson, kommunalråd (KD).

– Vi ska prioritera det förebyggande arbetet med tidiga insatser för att minska utanförskap, införandet av fritidschecken spela en viktig roll. Landsbygdsutvecklingen ska stärkas bland annat genom den nya landsbygdsnämnden och att vi kommer att utveckla och bevara landsbygdsskolorna. Inom välfärden ska vi förändra brukarperspektivet på allvar och så sak renovering av vård- och omsorgsboenden fortsätta. Ett öppet intag inom missbruksvården ska införas, säger Rasmus Persson, kommunalråd (C).

Här är ett urval av punkterna från pressträffen:

• Kommunen ska ha en stark ekonomi som är hållbar på lång sikt.
    • Örebro ska fortsätta växa
    • Införa fritidscheck utifrån arbetet med sociala investeringar.
    • Beslut om LOV som togs förra mandatperioden ska fullföljas.
    • Ett forum för ungdomsdemokrati ska bildas.
    • Valfri barnomsorg, vårdnadsbidrag och pedagogisk omsorg.
    • I samband med feriepraktik ska en entreprenörsskola bildas.
    • Inrätta en klimatfond.
    • Andelen ekologisk mat ska fördubblas.
    • Minska klassernas storlek i skolår 1-3 och förskolans barngrupper.
    • Landsbygdsskolorna ska bevaras och utvecklas.
    • Fortsätta utbyggnaden av förskoleplatser.
    • Fortsatt renovering av skolor.
    • 3000 nya bostäder ska byggas.
    • Fortsatt renovering av vård- och omsorgsboenden.
    • Brukarperspektivet ska förändras.
    • Öppet intag inom missbruksvården införs.
    • Fortsatt arbete med Kulturkvarteret samt permanenta Open Art.