• Korttidsvården samlas när nya Tullhuset invigs idag

Idag invigs nyrenoverade Tullhuset. Huset har byggts om från ett demensboende till ett renodlat korttidsboende som samlar stora delar av korttidsvården i Örebro under ett tak. Antalet lägenheter ökar från 44 till 52.

Idag kl 14.00 invigs nya Tullhuset av Rasmus Persson (C) ansvarigt kommunalråd.

Programnämnd social välfärd fattade beslut om att samla korttidsvården på Tullhuset i maj 2013. Sedan dess har renoveringar och ombyggnationer pågått. Satsningen innebär att platserna både blivit fler och mer flexibla för att kunna anpassas bättre efter individuella behov.

– Det nya huset innebär en större trygghet för våra äldre och att vi nu bättre kan möta de individuella behov som finns, vilket är lysande. Vi samlar nu korttidsvården och kommer kunna erbjuda både rehabilitering, sjukgymnastik och eftervård. Förutom kommunens personal kommer också läkare och sjukgymnast finnas i huset vilket är positivt, säger Rasmus Persson (C), ordförande programnämnd social välfärd.

– Vi tar ett viktigt steg med att utveckla och förbättra korttidsvården för våra äldre. Bättre samverkan mellan landsting och kommunen är nyckeln i att skapa en god vård och omsorg för våra äldre. Ett renodlat korttidsboende samverkan med landstinget har varit efterfrågat länge så det känns skönt att vi nu äntligen är framme, säger Fisun Yavas (S), vice ordförande programnämnd social välfärd

– Förut var platserna utsprida på olika boenden. Nu blir korttidsvården mer effektiv och närheten till USÖ ger möjligheter att koppla läkarvård till Tullhuset. Vi får helt andra möjligheter att möta de behov som finns vilket blir positivt för människorna vården är till för, säger Susanne Lindholm (KD), presidieledamot programnämnd social välfärd.

I samband med invigningen kommer personal att visa lokalerna för allmänheten under Öppet hus mellan kl 10-17. Dessutom ges information om sammanhållen korttidsvård.

Kontaktinfo:

Rasmus Persson (C) ​073-077 77 44