• Kristdemokraterna arbetar för byggnation av fler småhus

Örebro fortsätter att växa och fler vill bo, leva och verka i hela vår kommun. De senaste åren har det beviljats bygglov för 5 500 bostäder varav 4 700 är flerbostadshus, 500 friliggande enbostadshus och 300 småhus.

– Vi ser att allt fler människor vill bo i småhus och det är positivt att kommunen arbetar för att möta den efterfrågan som finns. Vi vet sedan tidigare att ungefär 7 av 10 svenskar säger sig vilja bo i ett eget småhus och bland dem som är inne i barnaåren är andelen ännu högre, säger David Gelinder (KD) presidieledamot Programnämnd samhällsbyggnad.

Örebro kommun är återigen Sveriges sjunde största kommun och vi ser trender i flyttmönster från 2020 där en del människor väljer att flytta från stad till mindre tätorter eller på landsbygd för att äga sitt eget boende.

– När fler människor väljer att bosätta sig i våra landsbygdsområden är det viktigt att vi fortsätter arbeta för att ge förutsättningar till byggnation av småhus i hela Örebro kommun, säger Linda Larsson (C) vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad.

De senaste åren har intresset för den kommunala tomtkön ökat till cirka 1 800 hushåll och när erbjudande ges om att få köpa finns ett stort intresse för markköp. För en tomt i Örebros ytterområden är kötiden cirka 1 år medan kötiden i centrala Örebro är över 3 år. Att intresset för villatomter ökar gör att fler kommunala tomter är sålda och arbetet för att få till fler tomter ökar även i framtiden.

– Under den här mandatperioden har det möjliggjorts för fler småhus och friliggande villor än under många tidigare år sammanlagt. Under många år har Örebro ökat snabbt i befolkningstillväxt och tillsammans med näringslivet klarat av att bygga bostäder i den takten som krävts. Flerbostadshus är avgörande för att klara bostadsförsörjning och utveckling av Örebro även i framtiden men vi behöver hela tiden arbeta med boende- och livsmiljöer som skapar förutsättningar för människor att leva ett gott liv i livets olika faser och skapa förutsättningar för utveckling i hela vår kommun så glädjande att se att arbetet med att få fram fler småhus har gett resultat., säger Ullis Sandberg (S) ordförande Programnämnd samhällsbyggnad.

Sammanställning kan läsas här.