• Majoritetens budget för 2015 – framtidsarbetet fortsätter

majoritetMajoriteten i Örebro kommun presenterar idag en budget som investerar i ett växande Örebro och som tar ansvar för en välfärd där barn och äldre ska ha en trygg vardag. 380 miljoner kronor mer finns att fördela än 2014. Mestadelen går till barn och utbildningsområdet samt till det sociala och vård och omsorg. – Den här budgeten visar att vi kan fortsätta stärka verksamheten när vi växer samtidigt som det finns en finansiell oro kvar i omvärlden, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunens budget för 2015 ligger på 7,2 miljarder. 3 av dessa går till barn och utbildning, 2,7 till Social välfärd och 700 miljoner går till Samhällsbyggnad.

– Vi lägger fram en budget som ser till att vår kommun står sig stark när vi växer. När mandatperioden är slut är vi 150 000 invånare. För oss har det varit viktigt att se till att vi har pengar för att renovera skolor och jobba med utvecklingsarbete så att alla elever ges en möjlighet att klara skolan. När sedan budgetpropositionen i riksdagen är beslutad är jag säker på att vi kommer att få pengar till skolan som gör att vi kan förstärka verksamheten ytterligare, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

– Vi kommer även i budgeten se till att vi från kommunstyrelsenivå skickar pengar till skolan för löneökningar bland lärarna. Vi kommer även skicka med pengar till ökade kostnader som nya skollokaler och fler förskoleplatser innebär. Det är inte vanligt att man gör så här. I många andra kommuner måste skolan själv klara av den kostnaden. Men vi tycker det är en viktig princip att vi kompenserar för deras ökade kostnader när vi får fler barn i kommunen, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

– Även inom Social välfärd är det en spännande tid. Den växande kommunen märks även inom vårt område. Bland annat kommer två-fyra gruppbostäder att byggas varje år de kommande fyra åren. Och ett nytt vård- och omsorgsboende var tredje år. Parallellt ska vi jobba med förbyggande insatser så att människor inte hamnar i utsatta situationer som är förödande för individen och kostsamt för samhället, säger Rasmus Persson (C) kommunalråd.

Budgeten för 2015 fattar kommunfullmäktige beslut om 17-18 december.

Bifogat finns presentationen som visades på dagens pressträff. Bifogat finns även budgeten i sin helhet.

Kontaktuppgifter:

Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande, 0703-75 16 37 Rasmus Persson (C), kommunalråd, 0730-77 77 44 Lennart Bondeson (KD), kommunalråd, 0703-26 24 08