• Människor är viktigare än mörtar

Kristdemokraterna i Örebro värnar om miljön i Brevens bruk

Uttalande från Kristdemokraternas lokalavdelnings årsmöte 10 februari 2015

När människor kommer i kläm mellan lagar och förordningar har politiker skyldighet att ingripa. Detta gäller i högsta grad vad som nu hotar Brevens Bruk, en bruksmiljö av riksintresse och den bäst bevarade bruksmiljön i Örebro län. Kristdemokraterna i Örebro har därför gjort följande uttalande på lokalavdelningens årsmöte den 10 februari.

Brevens Bruk består inte bara av gamla byggnader utan är ett naturskönt område med en vacker liten sjö mitt i byn. Den gränsar till en lite större sjö, Botaren.

Dessa vatten, som har förbindelse med Närkes tredje största sjö Sottern, hotas nu av direktiv från länsstyrelsen i Örebro län. Länsstyrelsen kräver nämligen att så kallade fisktrappor ska anläggas i anslutning till de dammar som finns mellan vattendragen, alternativt att dammluckorna rivs. Kvar blir då smala åar där det tidigare varit sjöar eller dammar.

Dammarna har funnits i Brevens Bruk i över 300 år. De har inte påverkat det livliga fiske som förekommer i Sottern och Botaren. Även om fisktrappor skulle byggas är en förbindelse med havet omöjlig inom en överskådlig tid, eftersom nivåskillnaden nedströms är omkring åtta meter och det är nio ytterligare stopp på vägen till havet.

Brevens Bruk AB har nu fått föreläggande att bygga fisketrappor till en kostnad som överstiger 15 miljoner kronor eller att återställa vattenmiljön som den kan ha sett ut på 1600-talet. Ingenting av detta är realistiskt.

Om sjöarna kring Brevens Bruk torrläggs innebär det ett dråpslag för ortens invånare, för alla sommarboenden och för alla besökare.

I kristdemokraternas partiprogram betonas att miljön och naturresurserna måste förvaltas ansvarsfullt. Människan bör ingripa i naturen med försiktighet och klok urskillning.

Kristdemokraternas lokalavdelning i Örebro uppmanar därför Örebro kommun att kontakta länsstyrelsen för att försöka hindra den förstörelse av miljön i Brevens bruk som planeras.

För mer information kontakta Lennart Bondesson, 070-326 24 08 eller

Ingalill Bergensten, 070- 588 50 23.