• Nytt vård- och omsorgsboende i Brickebacken

Programnämnd social välfärd fattar nu beslut om byggnation av ett nytt vård- och omsorgsboende i Brickebacken. Totalt blir det 100 lägenheter som tillskapas i närheten av Saxons park. Utöver det byggs även en gruppbostad med sex lägenheter.

Behovet av att bygga vård- och omsorgsboenden är tydligt och det händer mycket just nu i den frågan. Kornellen i Bettorp är precis färdig och Väster Park öppnar innan sommaren. I både i Skebäck och Odensbacken finns redan beslut om byggnation och nu snart även i Brickebacken.

– Det händer väldigt mycket inom det här området just nu, det är positivt och det behövs. Vill vi att den grundläggande välfärden ska fungera så är det denna typ av investeringar och verksamhet vi måste prioritera framöver, säger Anna Andersson (KD), vice ordförande i Programnämnd social välfärd.

Örebro är en kommun som växer och utvecklas, där människor väljer att bo och leva sina liv. Den generella befolkningstillväxten och att andelen äldre över 80 år ökar innebär också fler individer med beslut om särskilt boende.

– Det känns riktigt bra att få fatta beslut om nybyggnation av ett vård- och omsorgsboende i Brickebacken. Det här kommer dessutom bli ett positivt inslag i Brickebacken som område och skapa mer liv och rörelse under stora delar av dygnets timmar. Det är en viktigt politisk prioritering att vidhålla den höga byggnationstakten och på så sätt möta ett ökande behov av vård- och omsorgsplatser i vår kommun, säger Marie Brorson (S), ordförande i Programnämnd social välfärd.

– I det nya boendet i Brickebacken planeras också för en restaurang som kommer att vara tillgänglig för boende, anhöriga och seniorer i området. Utöver restaurang byggs även ett tillagningskök och hemvårdslokaler. Det är viktigt att lokaler som Örebro kommun bygger är flexibla och kan användas av fler verksamheter över tid. Lokaler som kommunen bygger ska kunna ställas om utifrån ett eventuellt förändrat behov i framtiden, säger Annika Tholster (C), presidieledamot i Programnämnd social välfärd.

Vård- och omsorgsboendet byggs av ÖBO och kommer drivas i kommunal regi. Byggnationen av vård- och omsorgsboendet, inklusive gruppbostaden beräknas kosta 338 miljoner kronor och omfattar totalt ca 10 000 kvm.