• Örebro får en landsbygdsstrateg

Kristdemokraterna har under den senaste tiden drivit frågan om inrättande av en funktion som landsbygdsstrateg i kommunen.  Idag fattade kommunstyrelsen i Örebro just ett sådant beslut. Beslutet som togs på kommunstyrelsen innebär att en funktion som landsbygdsstrateg inrättas och att de lokala nämndernas kanslier organisatoriskt läggs in som en del i Kultur och medborgarförvaltningen. Förändringen innebär att stödet förstärks till landsbygden samtidigt som de lokala kontoren finns kvar.

– Vi frigör nu resurser så att vi mer offensivt kan jobba med landsbygdfrågor och stärka våra ytterområden, säger kommunalrådet Lennart Bondeson (kd).
    Landsbygdsstrategens uppdrag kommer bland annat att innefatta fördelning av stöd till landsbygdens näringslivsutveckling i enlighet med en landsbygdsstrategi som ska arbetas fram. Strategin ska kommunstyrelsens ansvara för, men mycket av det praktiska arbetet genomförs av landsbygdstrategen och de lokala nämnderna.
    För mer information:
    Lennart Bondeson (kd)