• Örebro kommun satsar 8,5 miljoner på forskningssamarbete med Örebro Universite

Örebro kommun har beslutat om en ”Ny strategi för forskning, innovation och utveckling” och avsätter 8,5 miljoner kronor för att utveckla kommunens verksamheter och stödja universitetet under 2013-14. En av inriktningarna handlar om att i samarbete med universitetet och näringslivet bygga upp Örebro Science Park.
    – Det är mycket viktigt att stödja universitetet och uppbyggandet av Örebro Science Park. Detta för att stärka utvecklingen av nya företag och för att bygga upp ett ledande, hållbart logistikcentrum i Skandinavien, säger kommunalrådet Lennart Bondeson (KD), ansvarig för forskning och universitetsfrågor i Örebro kommun.
    En annan viktig strategisk inriktning handlar om att stärka den pedagogiska utvecklingen för våra skolor och för våra lärare i kommunen – vilka i sin tur stärker undervisningen i skolan.
    – Våra pedagoger inom förskola och skola får del av modern forskning inom pedagogik. Genom kontakter med universitetet kan kommunens eget skolutvecklingsarbete stärkas, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.
    Ytterligare en viktig strategisk inriktning handlar om vård- och omsorgsområdet som behöver stärka samarbetet med universitetets forskning.
    – Vi behöver tillsammans med universitet utveckla nya forskningsbaserade metoder och arbetssätt för att kunna erbjuda en ännu bättre vård och omsorg för våra äldre, säger Rasmus Persson (C), kommunalråd med ansvar för Social välfärd.
    För mer information:
    Lennart Bondeson (KD)   070-326 24 08