• Rätt insatser har gett en stark ekonomi i ett växande Örebro

Den politiska majoriteten i Örebro har de senaste åren arbetat för att ekonomin i kommunen ska växa sig stark för att möta de utmaningar som finns framöver i välfärden. En stark befolkningstillväxt, stora behov av renoveringar och utbyggnad av skollokaler och nya boenden inom äldreomsorgen gör att man måste stärka det egna kapitalet så att man kan satsa. I takt med att Örebro växer kraftigt ökar också skatteintäkterna vilket syns i den prognos för 2014 års bokslut som presenterades idag. Den visar på ett starkt resultat och ett överskott på 207 miljoner kronor. Det starka resultatet gör det också möjligt för kommunen att föra in pengar i den sociala investeringsfonden.

• Vi har nu under några år jobbat med något vi kallar omprövningskrav. Vi vill att förvaltningarna ser över sin verksamhet och utvärdera om de insatser som görs ger positiv effekt för medborgarna. Skattepengar ska hanteras ansvarsfullt. Ett tydligt resultat av detta arbetssätt ser vi inom vuxenutbildning- och arbetsmarknadsnämnden som går 24 miljoner kronor plus tack vare ett lyckosamt arbete med att få folk från försörjningsstöd till sysselsättning, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.
    • Det starka ekonomiska resultatetet för 2014 beror även på att näringslivet har investerat i kommunen. Vi har sålt mer exploateringsfastigheter än planerat och gör ett överskott på 61 miljoner kronor i den verksamheten. Det starka resultatet innebär att vi kan fortsätta göra viktiga investeringar inom skola och välfärd, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.
    • Det starka bokslutet är ett resultat av en växande kommun. Mycket av överskottet beror på dels ökade skatteintäkter men också att nämnderna i kommunen gör ett mycket bra arbete och håller sina budgetar. Därför kan vi göra nödvändiga investeringar framöver och också säkra att inte tillväxten stannar av, säger Rasmus Persson (C) kommunalråd.

Bokslutet för 2014 behandlas av kommunstyrelsen i mars.

Kontaktuppgifter:

Lena Baastad (S), 0703 75 16 37