• Reformstopp behövs i svenska skolan för arbetsro!

Sedan 2006 har Alliansregeringen genomfört många viktiga skolreformer, det har varit nödvändigt för att lyfta den svenska skolan. Skolans resultat har ännu inte förbättrats –och det behövs nu framförallt tid och arbetsro för att reformerna ska leda till skolutveckling för alla elevers bästa.

Idag upplever skolans lärare en tilltagande stress, mycket på grund av det merarbete som implementeringen av reformerna ger.  Det finns sannerligen skäl att lyssna på skolans personal och ta politisk hänsyn. Skolan är mer än någonsin starkt politiserad och idag tävlar partierna med nya förslag till flera reformer, och det finns skäl att tro att detta kommer att öka fram till valdagen 2014.   Det är olyckligt och oroande.

Idag finns en överbudspolitik i smått och stort – givetvis med goda avsikter, men det blir  snarare kontraproduktivt. Den senaste månaden har partierna föreslagit en mängd nya skolförslag.

Moderaterna och folkpartiet fortsätter att förslå tidigare betyg och mera av kontrollstationer i skolan, socialdemokraterna föreslår mindre klasser i skolan, mitt eget parti kristdemokraterna vill ge mera tid för läsinlärning genom att utöka skoltiden med en vecka in på sommarlovet, centerpartiet vill införa ett treterminssystem, vänstern vill förbjuda läxor i skolan och minska friskolors möjligheter, miljöpartiet vill ge skolan mera resurser –  ja exemplen kan mångfaldigas

Ett annat problem är att många förslag helt saknar stöd i aktuell forskning, och mera är uttryck för politisk retorik och ren populism för att uppfattas som ”bästa skolparti”!

Våra politiska partier har idag ett mycket stort ansvar att respektera att skolan just nu behöver arbetsro. Det viktigaste är att inte föreslå nya reformer eller nya kommunal uppdrag.   I de stora frågorna finns en relativt stor samsyn i skolans huvuduppdrag. Det behövs nu en blocköverskridande uppgörelse om reformstopp för skolans skull och främst för att alla elever ska få de bästa förutsättningar för att lyckas.

Kanada är ett lysande exempel för Sverige, där man 2003 befann sig i samma utmanande läge som vi gör. Där tog politikerna ett gemensamt ansvar med fokus på några få utvecklingsområden utifrån evidensbaserad forskning, och därefter inga nya reformer under många år för att främja en långsiktig skolutveckling. Idag har Kanadas skolor gjort ett stort skollyft, elevresultaten har höjts avsevärt och förtroendet för skolorna ökat väsentligt.

John Steinberg, fd Örebroare – fil dr i pedagogik och utmanande skoldebattör har nyligen skrivit en intressant bok med temat ”Panik i skolpolitiken”. Han menar att alla nya förslag från politikerna, särskilt med inriktning på mera kontroller mest handlar om ett ”lappande och lagande och i full panik”.

Steinberg menar bl a att en bra skolutveckling sker när ” skolan kommer ut i samhället och där skapar ett lärande för eleverna” och när föräldrarnas roll uppvärderas.

Utmaningen till partierna i riksdagen och skolpolitikerna i Örebro kommun är att särskild ta hänsyn till den historiska situationen som svenska skolan befinner sig i.  Lyssna in skolan och lärarnas nusituation och  ta beslut om ett reformstopp under de närmast fem åren!

Det gäller även skolpolitikerna på kommunal nivå – att inte belasta skolorna med flera nya politiska uppdrag. Det viktigaste just nu är att följa upp reformernas genomförande  samt att ge stöd till skolutveckling och där därmed ge arbetsron tillbaka till skolan och all personal!

Lennart Bondeson(KD)
    Kommunalråd