• Rosa gatan blir Gröna gatan

Utvärderingen av Rosa gatan är klar och visar att såväl besökare, näringsidkare som boende i närheten är övervägande positiva till de förändringar som gjordes av Engelbrektsgatan/Fisktorget sommaren 2015. Under sommaren 2016 är planen att återigen omvandla gatan till förmån för kultur, förtäring och aktivitetsyta, i år kommer dock enkelriktad trafik att tillåtas. Årets gata blir enligt förslaget grön genom naturliga inslag och kommer att ha temat Picknick.

– Vi i kommunledningen är stolta över att vi drev fram idén om att testa ett bilfritt stråk för att se om det gav plats för möten, folkliv och kultur. Det blev en succé och nu vill vi gå vidare och testa ett lite annorlunda grepp, utgångspunkten är fortfarande att skapa en attraktiv stadskärna med människan i centrum, säger Björn Sundin (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och ordförande i Programnämnd samhällsbyggnad.

Målet för projektet Rosa gatan var bland annat att genom att testa att tillfälligt ställa om platser göra staden mer attraktiv, mer säker och mer tillgänglig för alla. Mindre biltrafik skulle ge färre olyckor, renare luft, högre omsättning hos handeln och ett ökat flöde av människor. Utvärderingen av Rosa gatan visar att både besökare, näringsidkare och boende kring Fisktorget är övervägande positiva till omvandlingen till Rosa Gatan till förmån för folkliv istället för biltrafik. Mest positiva är besökarna, följt av näringsidkarna och de boende som inte är positiva i riktigt lika hög utsträckning som de andra två målgrupperna på grund av minskad tillgänglighet. Utvärderingen visar även att jämfört med tidigare år ökade omsättningen totalt sett för näringsidkarna under sommaren.

– Rosa gatan var första gången vi provade på hur det kan vara att sommartid använda det här gaturummet på ett nytt sätt. Det blev lyckat och utvärderingen visar att det var övervägande positiva synpunkter på att göra gatan till en mötesplats under en period. I år blir det Gröna gatan där grönska, blommor och konst tillsammans med mer sittplatser ska ge möjligheter att mötas vid å-stråket på ett lite nytt sätt säger Hannah Ljung, (C), vice ordförande i Programnämnd samhällsbyggnad.

Att jobba med tillfällig omställning av gator har spritt sig som en löpeld över världen efter att New York började jobba efter den modellen för snart tio år sedan. Det grundar sig på idéer om hållbar stadsutveckling och ”place-making” med förebilder som bland annat det arbete som Jan Gehl och Gehl Architects arbetat med i Köpenhamn (t ex Ströget), New York (t ex Times Square) samt Melbourne och London. Omställningen av Engelbrektsgatan/Fisktorget till Rosa gatan har också stärkt Örebro som en å-stad i och med att gångstråket tillgängliggjordes och minskade barriärerna mot Svartån.

– Projektet med Rosa Gatan var ett försök. Det syftade till att ge oss nya erfarenheter och lära oss hur man kan göra denna typ av förändringar på bästa sätt. Nu drar vi lärdom av utvärderingen och går vidare med ett litet nytt grepp denna sommar, säger Ingalill Bergensten (KD), presidieledamot i Programnämnd samhällsbyggnad.

Den Gröna gatan kommer till skillnad från Rosa gatan upplevas som ett grönt tillskott med naturliga material. Konceptet för sommaren 2016 ger plats för mer grönska, konst, enkelriktad biltrafik, viss förtäring och innehåller picknickmöjligheter.