• Satsningar på bättre belysning och attraktiva miljöer

Eftersatt underhåll med fokus på belysningsåtgärder, upprustning av motionsspår och förbättrad service på landsbygden. Det är några av de prioriteringar som kommunledningen gör i Programnämnd Samhällsbyggnad. Programnämnden tilldelades 60 miljoner kronor i form av utökad investeringsbudget med syfte att gå till underhållsinvesteringar och främst belysning i Örebros stadskärna.

I förslaget till programnämndsbudget fördelas 50 miljoner av de totalt 60 miljonerna specifikt till belysningsåtgärder. Programnämnden har även fått 6 miljoner i utökat driftsbidrag varav särskilt tilldelas 600 000 kronor fördelat på hälften var till Fritidsnämnden och Kulturnämnden för att säkra den populära lovverksamheten, samt 500 000 kronor till Kulturnämnden för att säkra programverksamheten i Wadköping och Karlslund när organisationen förändras.

– Det känns väldigt bra att vi kan förstärka programverksamheten i både Karlslund och Wadköping så att platserna fortsätter vara attraktiva besöksmål. Viktiga åtgärder är också upprustningen och utvecklingen av motionsspåren som möjliggörs i årets programplan, säger David Gelinder (KD) presidieledamot Programnämnd samhällsbyggnad.

Den utökade investeringsbudgeten ger möjlighet att arbeta i kapp en del av underhållsskulden som finns i Örebro kommun med avseende på belysning och på så sätt bidra till bland annat en ökad trygghet i stadskärnan.

– Arbetet med att ta fram underhållsplaner och prioritering i eftersatt underhåll pågår,men genom en förstärkning på 50 miljoner särskilt till belysningsåtgärder så växlar vi redan nu upp arbetet med tryggare miljöer. Bland annat genom belysningsåtgärder runt slottet, säger Ullis Sandberg (S) ordförande Programnämnd samhällsbyggnad.

I programplanen finns åtaganden för förbättrade förutsättningar till service på landsbygden och att en ny lekotop, det vill säga en naturlik miljö med höga lekvärden där lek och landskap är sammanflätade, ska tillkomma i någon av kommunens mindre tätorter. Lekotoper bidrar till sociala värden, ekosystemtjänster och biologisk mångfald i den fysiska miljön.

– Årets satsningar är både roliga att kunna göra, men också otroligt viktiga. Att kunna leva, bo och verka var man vill i Örebro kommun är en förutsättning för ett gott liv. Servicen på landsbygden behöver därmed öka och det är något vi satsar på kommande år. Vi kommer även att satsa på en lekotop i någon av kommunens tätorter. Att skapa förutsättningar för lek, rörelse och trivsel för både barn och vuxna i gröna miljöer behövs i hela kommunen, säger Linda Larsson (C) vice ordförande.