• SKL hyllar Örebros förebyggande arbete

Inleder gemensamt utvärderingsarbete med kommunen

Örebro kommuns förebyggande arbete med tidiga insatser får ett tungt erkännande av SKL, Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans med kommunen ska man nu inleda ett omfattande utvärderingsarbete i syfte att stärka möjligheten att utvärdera effekterna av pågående och kommande projekt inom sociala investeringsfonden.

Samarbetet innebär att SKL bland annat kommer finansiera en nationalekonomtjänst under 2015 inom arbetet med sociala investeringar samt bidra med kompetens som kan komma till nytta för andra kommuner. Satsningen ska leda fram till att det tas fram metoder för att utvärdera effekterna av sociala investeringsprojekt. Detta ligger helt i linje med Örebro kommuns ambitioner och kommer göra det möjligt att växla upp det förebyggande arbetet ytterligare.

• Att SKL uppmärksammar kommunens arbete med sociala investeringar är både smickrande och viktigt. Samarbetet gör det möjligt för oss att vässa oss ännu mer i det förebyggande arbetet och ligger helt i linje med våra politiska prioriteringar, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.
    • Sociala investeringar handlar om tidiga insatser och om att minska utanförskap. En tidig insats innebär nästan alltid en möjlighet att undvika problem, skador eller onödiga kostnader. Att vi nu kan stärka det arbetet gör mig både glad och stolt, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.
    • Det förebyggande arbetet är själva grundpelaren i politiken och den rätta vägen mot utanförskapet. Vi ligger som kommun helt rätt i arbetet med tidiga insatser. Jag hoppas att vi nu kan ta nästa steg tillsammans med SKL i det arbetet, säger Rasmus Persson (C) kommunalråd.

Mer information:

Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande, 0703-75 16 37