• Sociala investeringar i Varberga och Oxhagen

    För att bidra till minskad social och ekonomisk utsatthet och ökad måluppfyllelse i skolan för barn i åldern 0-9 år i Varberga och Oxhagen genomförs tre olika satsningar; tvärkompetensteam, specialpedagogisk kompetensutveckling och El Sistema (musikalisk metod).

    Den 23 september fattade Kommunstyrelsen beslut om att bevilja totalt 10,4 miljoner kronor till tre satsningar inom ramen för sociala investeringar som Socialförvaltningen, Förvaltningen förskola och skola, Vuxenutbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen, Förvaltningen för funktionshindrade samt Kultur- och fritidsförvaltningen står bakom.

    Satsningarna påbörjas under hösten 2014 och sträcker sig tre år framåt, till hösten 2017.

    Sedan tidigare finns Partnerskap Vivalla, vars syfte är att utveckla de västra stadsdelarna genom gränsöverskridande samverkan. De nya satsningarna i Varberga och Oxhagen utformas med den befintliga partnerskapsstrukturen som grund och tar därmed tillvara på den samverkansform som de involverade förvaltningarna redan använder sig av.

    Områdena Varberga och Oxhagen står inför en rad olika utmaningar. Satsningar har utformats utifrån områdenas karaktär, med målet att minska barns sociala och ekonomiska utsatthet och öka familjers upplevelse av delaktighet.

    Ett samlat stöd genom tvärkompetensteam
    En av satsningarna syftar till att tillsätta ett tvärkompetensteam som ska utgå från familjecentralen i Oxhagen. En av de största utmaningarna för teamet, som består av en specialpedagog, en arbetsterapeut, en socionom samt en studie- och yrkesvägledare/arbetskonsulent, blir att få fler föräldrar att acceptera och ta emot stöd som både de själva och deras barn kan ha behov av på grund av olika typer av svårigheter och problematik. Aktiviteter kommer utgå ifrån familjecentralen, men riktade insatser kommer även genomföras på Hagaskolan och förskolorna i området. Att en arbetsterapeut ingår i teamet är ett nytt grepp i Örebro kommun. På andra håll har arbetsterapeutens kompetensområde visat sig vara ett bra komplement till specialpedagogerna. Exempelvis kan arbetsterapeuterna bidra till att en bra skolmiljö skapas med strukturer som underlättar för elever med problematik, men som kommer alla elever till del.

    El Sistema – musik som metod för individ och samhälle
    El Sistema är en metod där musiken används för mänsklig och social utveckling som vuxit fram i Venezuela under 35 års tid. I Sverige har den bland annat använts i Göteborg med gott resultat. Musikundervisningen, som Kulturskolan ansvarar för, vävs in i skolundervisningen för eleverna i förskoleklass på Hagaskolan samt för 5-åringarna på förskolan Blåmesen.