• Socialdemokraterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet styr Örebro kommun 2015-2018

kommunledning_1

Rasmus Persson (C ), Lena Baastad (S) och Lennart Bondeson (KD) är den nya kommunledningen i Örebro kommun.

I dag fredag offentliggör Socialdemokraterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i Örebro kommun att man avser fortsätta styra Örebro kommun tillsammans.
    – Redan på valnatten sa jag att jag tar ansvar för att skapa en stabil kommunledning där Örebro kan fortsätta framåt i den positiva riktning som vi har påbörjat. Vi har haft ett gott samarbete under mandatperioden vilket har gett ett tryggt ledarskap i kommunen. Vi har hittat former som gör att vi kan fortsätta arbetet för fler jobb och en bättre skola, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.
    Partierna är nöjda med samarbetet som pågått från 2011 och lyfter fram att det har varit bra för kommunen att samarbeta över blockgränser för att skapa en långsiktigt stabil kommunledning.
    S, KD och C kommer att ingå ett valtekniskt samarbete med Vänsterpartiet för att få en trygg budgetprocess i kommunfullmäktige. Genom det valtekniska samarbetet säkerställs att SD inte blir vågmästare och ges möjlighet att påverka budgetprocessen i Örebro kommun.
    Senast vid kommunfullmäktige den 22 oktober ska en ny plattform vara klar för den nygamla kommunledningen.
    – Alla tre partierna har kunnat driva frågor som är viktiga för dem och det har byggt samarbetet starkt. Vi är överens om att vi måste fortsätta att föra människor från försörjningsstöd till jobb, att slitna skolor ska rustas och att klimatarbetet ska fortsätta med ökad styrka, säger Lennart Bondeson (KD).

– Erfarenheten från den här mandatperioden är att vi har stor nytta av att lägga en stabil grund i en plattform som vi sedan arbetar utifrån. De stora linjerna kommer att kännas igen. Jobb, skola och en stark välfärd är frågor kommunledningen arbetar vidare med, säger Rasmus Persson (C).

För mer information:
    Lena Baastad (S) 070-375 16 37