• Stor brandskyddssatsning på Örebros boenden

På fredag fattar programnämnd social välfärd beslut om budget för 2015. En tydlig satsning är att stärka brandskyddet på både vård- och omsorgsboenden och gruppboenden. I budget avsätts cirka 4,5 miljoner kronor till att förstärka brandskyddet under nästa år.

Satsningen på förstärkt brandskydd ingår som en del i de omfattande renoveringsarbeten som just nu pågår inom programnämndens verksamhetsområde. Renovering och förstärkning av brandskydden sker på både vård- och omsorgsboenden och gruppbostäder i kommunen. Pengarna som investeras i samband med att förstärka brandskyddet är täckning för kapitalkostnaderna, alltså hyreshöjningar.

Programnämndens målsättning mellan 2015-2018 är att ordna förstärkt brandskydd på tre-fyra vård-och omsorgsboenden per år.

– Vi har gjort omfattande inventeringar och nu kommer arbetet med att förstärka brandskyddet igång på allvar och det känns riktigt bra. Bland annat kommer nya sprinklersystem installeras. Satsningen är en del i det förebyggande arbetet och framförallt en satsning på tryggheten för våra äldre, säger Rasmus Persson (C), ordförande programnämnd social välfärd.

Under 2015 kommer fem vård- och omsorgsboenden få förstärkt brandskydd. Dessa är Löwenhjelmska, Backagården, Demenscentrum, Skäppland och Sirishof.

– Vi fortsätter vår ambitiösa satsning på våra vård- och omsorgsboenden. Genom de investeringar vi nu gör kan vi säkerställa att våra boenden fortsätter hålla hög kvalité. Beslutet innebär att vi tar vårt ansvar för de människor som vi är till för, säger Fisun Yavas (S) vice ordförande programnämnd social välfärd.

Under 2015 ska dessutom tre gruppbostäder få förstärkt brandskydd. Planen är att förstärka brandskyddet på tre gruppbostäder per år fram till 2018.

– Det är mycket bra att vi tar ett helhetsgrepp så att också gruppbostäderna omfattas i detta. Örebro ska vara en attraktiv kommun för personer med funktionsnedsättning. Vår ambition att skapa god livskvalité för dessa människor går helt i linje med denna satsning, säger Susanne Lindholm (KD) presidieledamot i programnämnd social välfärd.

Beslut om budget kommer att tas av programnämnd social välfärd imorgon.

Mer info:

Rasmus Persson (C)            073-077 77 44