• Stort steg närmare för Nobelbanan

    När Programnämnd Samhällsbyggnad sammanträder på tisdag (5/3)  föreslås att Örebro kommun finansierar och tillsammans med Trafikverket tar fram en så kallad arbetsplan som är en förutsättning för en framtida Nobelbana. Samtidigt innebär det att en del av den mark som idag är reserverad för framtida järnvägsdragningar kan säljas till företag som vill etablera sig. 
     
    –         Örebro tar nu ett stort steg i riktning mot en framtida Nobelbana mellan Stockholm och Oslo. Tillsammans med Trafikverket ska kommunen ta fram de underlag som behövs för att bestämma mer exakta lägen för en framtida järnvägsförbindelse via Karlskoga, och som framöver kan ligga till grund för själva bygget när det finns nationella beslut om att bygga Nobelbanan, säger Björn Sundin, ordförande (s) i Programnämnd Samhällsbyggnad.
     
    Örebro kommun har ett antal järnvägsreservat (mark reserverad för framtida järnvägsdragning) för en möjlig framtida förbindelse mellan Oslo- Stockholm, kallad Nobelbanan. De flesta av järnvägsreservaten som tillkommit för att möjliggöra Nobelbanan saknar dock ett exakt geografiskt läge, vilket medför osäkerhet om hur exploatering av till exempel nya företag kan ske invid reservaten. En så kallad arbetsplan är i praktiken en förutsättning för att kommunen ska kunna ta bort eller ändra de befintliga järnvägsreservaten.
     
    –         Att precisera läget för en framtida Nobelbana är viktigt för Örebro kommun här och nu; inom något år kommer etableringar av företag annars att hindras av de väldigt grovt inritade markområden som för tillfället sparas för en eventuell framtida järnvägsförbindelse. När Örebro växer måste vi planera ny mark för användning för företag som vill växa eller etablera sig i Örebro, säger Hannah Ljung, vice ordförande (c) i Programnämnd Samhällsbyggnad.
     
    En grov uppskattning av förväntad kostnad för Örebro kommun är ca 2 mnkr. Tid för framtagande av arbetsplanen beräknas ta cirka två år. Eventuella överklaganden kan orsaka förlängd tidsåtgång liksom ökade kostnader. 
     
    –         Nobelbanan är en länk som saknas idag, som ytterligare skulle förbättra Örebros läge för logistik, kommunikationer och möten. Därför är Örebro kommun beredda att avsätta upp till två miljoner för detta arbete. Nobelbanan skulle dessutom ge förutsättningar för ett snabbt och klimatsmart resande mellan Norges och Sveriges huvudstäder, vilket är bra för hela landets utveckling, säger Behcet Barsom, presidieledamot (kd) i Programnämnd Samhällsbyggnad.
     
    Kontaktuppgifter:
    Björn Sundin (S): 0705 55 41 51
    Hannah Ljung (C): 0702 94 01 31
    Behcet Barsom (KD): 0730 77 77 36