• Vackrare gator ger mer plats för buss och cykel

På söndag avslutas Örebros största medborgardialog om trafik. Mycket av diskussionen har handlat om framtida spårtrafik och om ett tiotal gator som föreslås öppnas för biltrafik. Men satsningen på cykel och buss, och viljan att få ner hastigheten på biltrafiken kommer också att förändra intrycket av flera av Örebros större gator: Östra Bangatan, Trädgårdsgatan och Rudbecksgatan.

Örebro kommun ska ta fram en trafikplan som hanterar den ökande befolkningen och skapa möjligheter för en ökad andel trafik med gång, cykel och buss. Några av förslagen kommer att märkas i Örebros stadskärna: förändringar av Rudbecksgatan, Trädgårdsgatan och Östra Bangatan kommer att förändra karaktären på gatorna och innebära begränsningar för biltrafiken på dessa gator.

– På flera av Örebros största gator är det mer eller mindre omöjligt att cykla idag. Det är idag inte tillåtet att cykla längs Östra Bangatan och längs Trädgårdsgatan är det – där det är tillåtet – inte särskilt inbjudande för cykel. Längs Rudbecksgatan får cyklisterna ta långa omvägar på flera ställen. Ska vi få fler att cykla måste vi göra något åt detta, säger Björn Sundin (S), ordförande programnämnd samhällsbyggnad.

– Idag dominerar bilarna flera av Örebros största gator och det skapar ett trafiktempo som är farligt för gående och cyklister, samtidigt som det gör att gaturummet blir grått och ogästvänligt. Vi vill ändra karaktären på flera av de stora gatorna och därmed både öka trafiksäkerheten, minska bullret och göra staden vackrare, säger Hannah Ljung (C), vice ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad.

– På många sträckor går det idag för långsamt att åka buss, och därför väljer många bilen istället. Inom några år vill vi pröva idén om att skapa busskörfält på de sträckor där busstrafiken är tätast. Det skulle korta restiderna från till exempel de stora stadsdelarna på väster och in till city eller ut till universitetet, säger Behcet Barsom (KD) presidieledamot programnämnd samhällsbyggnad.