• Varje dag är förskolans dag!

Varje år, den tredje torsdagen i maj, firas denna dag på alla Sveriges förskolor. Då möts vi – barn, föräldrar, släktingar, personal och en och annan politiker för att fira ”Förskolans dag”.

lego

Och förskolan är verkligen värd att firas! Där finns de flesta av våra gemensamma barn i en verksamhet som utgår från barnets bästa och som har delaktighet, lärande och trygghet som ledstjärnor. Dagens förskola är resultatet av många års utveckling, inriktning och reformer. De allra tidigaste formerna av barnomsorg; som småbarnsskolan, barnkrubban, barnstugan och barnträdgården, la grunden för det som idag inte längre bara är en omsorgsform utan även starten för det livsviktiga och livslånga lärandet. Idag är dessutom förskolan till för alla barn, oavsett bakgrund. Så har det inte alltid varit.

Mycket har hänt sedan de första barnträdgårdarna för de mest välbärgade familjerna startade i början av 1900-talet. På 40-talet tog utvecklingen fart, och 1943 tillsattes den nationella ”Barnstugeutredningen” som skrev fram det första pedagogiska programmet för förskolan. Tanken var bland annat att integrera förskolan med skolan. 1998 flyttades ansvaret för förskolan från socialdepartementet till utbildningsdepartementet vilket var en viktig markering för att betona att förskolan skulle ses som en lärandemiljö snarare än en omsorgsform. Samma år kom även förskolans första läroplan med de strävansmål vi fortfarande arbetar mot.

Förskolans läroplan säger att ”förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Den pedagogiska verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnens utveckling och lärande”. Man skulle kunna säga att förskolan har dubbla uppdrag i att både göra det möjligt för vårdnadshavare att arbeta eller studera – samt att bedriva pedagogisk verksamhet som synliggör varje barns individuella behov och främjar barnens välbefinnande, lärande, lek och utveckling.

Förskolan har inte bara en viktig roll för barns lärande – verksamheten är även den mest uppskattade kommunala verksamheten i Sverige. Enligt svenskt kvalitetsindex 2014 är 77 procent av svenskar nöjda med förskolan. Det är ett väldigt bra skäl till att uppmärksamma Förskolans dag!

Det är dock inte så enkelt att en procentuell nöjdhet hos det svenska folket innebär att förskolan inte står inför framtida utmaningar. I Örebro pekar befolkningstillväxtkurvan kraftigt uppåt under många år framåt. Många barn föds i Örebro, många flyttar hit, få flyttar härifrån. Under de kommande åren behövs ca 90 nya förskoleavdelningar tillskapas i Örebro bara för att möta behovet av nya förskoleplatser. Därtill behöver vi se över och åtgärda förskolor i behov av upprustning. Utöver dessa ”fysiska” utmaningar finns en rad ständigt pågående uppdrag att arbeta vidare med såsom trygghetsarbetet, giftfria miljöer, minskade barngrupper, delaktighet, demokrati och värdegrundsarbete m.m. Alla dessa utmaningar har ett gemensamt motiv i att skapa en stabil grund för de allra, allra minsta i vårt samhälle. De som förskolorna faktiskt är till för och arbetar med. Barnen.

Men just idag, alla kända framtida utmaningar till trots, önskar jag alla Örebros förskolor en riktigt fin dag med glädje, upptåg och roligheter tillsammans. Jag kommer att finnas med på någon/några av de otaliga festligheterna runt om på kommunens förskolor under dagen. Dela glädjen och gemenskapen. Som ordförande i Örebros nyinrättade Förskolenämnd är Förskolans dag verkligen en guldkant i mitt uppdrag.

Imorgon fortsätter förskolornas verksamhet i sin mer ”ordinarie” form. Men trots det är det även då, och dagen därpå, nästa vecka och kommande år alltid Förskolans Dag – för alla dem som dagligen finns i verksamheterna.

Marie Magnusson (KD)
    Ordförande Förskolenämnden, Örebro kommun