• Vi behåller lagen om valfrihet i hemvården

Programnämnd social välfärd fattade på torsdagen beslut om ett nytt valfrihetssystem inom hemvården som börjar gälla den 2 november i år. Förändringarna berör hur ersättningen till utförarna av hemvård ser ut, utförandet av trygghetslarm samt hur fördelningen av utförare görs för dem som inte gör ett val av utförare.

Idag utgår ersättningen till utförarna genom prestation där varje minut genererar en intäkt. Det skapar stress och press för personalen. Den nya ersättningsmodellen kommer istället att utgå från olika ersättningsnivåer som baseras på vårdtagarens behov. Den nya ersättningsmodellen innehåller även en effektpremie som kommer att utgå till utföraren när vårdbehovet hos respektive omsorgstagare minskar. Detta kommer att öka incitamentet hos den kommunala såväl som den externa utföraren att arbeta utifrån ett rehabiliterande arbetssätt.

– Vi vill arbeta för en ökad helhet och en säkrad valfrihet för alla i behov av hemvård. Nu behåller vi Lagen om valfrihet. Att vi dessutom kan ta kliv framåt i arbetet med rehabiliterande arbetssätt och ge de privata företagen möjlighet att besvara larm hos sina kunder är självklart positivt, säger Anna Andersson (KD), vice ordförande i Programnämnd social välfärd.

Det nya regelverket börjar gälla den 2 november i år. Företagen får under kommande vecka möjlighet att läsa förfrågningsunderlaget och sedan ställa frågor till kommunen. I höst påbörjas en process där örebroarna får göra sina val. Då Lagen om valfrihetssystem medför att förfrågningsunderlaget kan justeras kontinuerligt kan fler förändringar bli möjliga längre fram. Politiken önskar dessutom en fortsatt dialog mellan kommunen och de externa utförarna som bedriver hemvård inom Örebro kommun.

– Coronapandemin har gjort att hemvården just nu synas i sömmarna både lokalt och nationellt. De förändringar vi går fram med idag innebär inte att vi är i mål. Det finns mycket kvar att göra framförallt vad gäller personalkontinuitet, så att det blir färre antal personer man möts av genom hemvården. Dialogen med företag, intresseorganisationer och fackförbund kommer fortsätta för en långsiktigt hållbar hemvård, säger Anna Andersson (KD)