• Resursskolor behöver resurser

Nyligen kom beskedet att ”Stockholms stad bygger ut det särskilda stödet”. I en ledare(SvD 20/1-21) skriver Tove Lifvendahl att detta inte alls är så positivt som det kan låta. Strax därefter kom nämligen ett brev från 17 resursskolor där det klargörs att det kostar 210000 kronor utöver grundbeloppet att ta hand om en elev på en resursskola, att strukturbidraget bara täcker 17% av merkostnaderna och att tilläggsbeloppet minskar från 175 till 24 tusen kronor för nya elever – ”runt 500-550 barn riskerar att inom kort stå utan fungerande alternativ”.

”Resursskolorna måste räddas” är rubriken i SvD (18/2) där en rad läkare och psykologer framför att ”den kompetens och de arbetssätt som resursskolor konsekvent arbetar med kan inte ersättas av lokala lösningar i hemkommunernas regi”.

Alla barn har rätt att få det stöd de behöver och att att utvecklas utifrån sin potential. Vi skall inte ha fler ”hemmasittare”.  Resursskolorna anpassar miljön för barn som har svårt att förstå sociala signaler, sortera sinnesintryck och kontrollera sin skolvardag. Många barn med bestående funktionsvariationer behöver resursskola hela skolgången.

Villkoren för resursskolorna blir lätt för krångliga vilket inte gynnar eleverna. Idag finns det i Österåker en lång kö till resursskolan. För KD är det mycket viktigt att vi kan möta de uppenbara behov som finns.

Utöver resursskolan bör en ökad lärartäthet och större möjligheter till mindre grupper i våra ordinarie grundskolor prioriteras.

Arne Ekstrand, ordförande KD Österåker

Kerstin Sundberg, ledamot FGN