• Därför skall vi flagga under PRIDE-veckan

I insändare före sommaren från (S,V,MP) och (L) framförs olika åsikter beträffande flaggningsregler i allmänhet och regnbågsflaggan i synnerhet. Det finns en bred allmän enighet bland partierna i Kommunfullmäktige vad gäller HBTQ-certifiering i kommunens verksamheter så där finns det en god solidaritet. Men just vad gäller PRIDE och regnbågsflaggan finns det olika meningar.

Kristdemokraterna anser att regnbågsflaggan har en särskild och djupare betydelse av praktisk och samtidigt symbolisk art. Flaggan har blivit en allmän, viktig  och tydlig markering för lika rättigheter och stöd för att få välja hur man vill leva.  Samtidigt ser vi hur världens diktaturer och skakiga demokratier förföljer alla som vågar visa sin läggning och öppet står upp för regnbågsfärgerna.

Kristdemokraterna ser inte regnbågsflaggan som symbol för ”nation” eller ”minoritet” utan den är i första hand en övergripande och betydelsefull solidaritetsmarkering och betyder mycket för att ge utrymme för viktiga diskussioner kring HBTQ-frågor.

KD anser att de grundläggande flaggningsreglerna är väl utformade men att de skall kompletteras med följande: ”Regnbågsflaggan skall hissas vid kommunhuset i Österåker under PRIDE-veckan”.

Arne Ekstrand, gruppledare (KD) i Kommunfullmäktige Österåker