• INVIGNING UTSTÄLLNING LÄNSMANSGÅRDEN 220305

Tänk om jag hade en snabel – OWE GUSTAFSON

”Fem myror är fler än fyra elefanter” – något att tänka på för barn i SVT 1973 men också för alla vuxna i nutid. Att värna om det lilla och till synes värnlösa är viktigare än någonsin.

Men Owes teckningar var också ett utmärkt sätt att koppla ihop ett tänkvärt innehåll med möjligheten att lära sig svenska och matematik.

Owe har sagt att han är en ”idétecknare” – ”bilden är helt klar här uppe”. Han tecknar stiliserat och intuitivt – men inte med humor (enligt Owe)… Han vill teckna så tydligt och kortfattat han kan.

Att vara ”illustratör” är ett yrke – tecknare är inte det: ”att teckna är ett sätt att leva”.

I böckerna ”Mannen som gör ingenting” (2004) och ”Återkomsten” (2011) beskrivs den ”gåtfulle och observante” HERR O som stillsamt och med precision noterar att ”världen är lika absurd som den är vanlig”. I ljuset av vad som sker här och i vår omvärld kan vi säkert hålla med HERR O både om förekomsten av det absurda och om vikten att se och ta vara på det vanliga i vår vardag.

OWE GUSTAFSON ÄR EN ALLKONSTNÄR SOM BERÖR BÅDE BARN OCH VUXNA.

Arne Ekstrand, ordförande Kultur- och fritidsnämnden