• Släng utredningen på dynghögen

Den av regeringen utsedda ”Övergödningsutredningen” har presenterat ett betänkande med syfte att minska övergödning av olika vattendrag.  Tyvärr är utredningen – vilket Magnus Oscarsson (KD) påpekat – ”besjälad med en brinnande längtan att beslå landets privata hästägare med en tung slägga av byråkrati”.

Förslaget är orealistiskt och häpnadsväckande ogenomtänkt. Hästen i Sverige bidrar på ett fantastiskt sätt till att bevara odlingslandskapets biologiska mångfald med öppna ytor för vida vyer. Dessutom är ridsporten efter fotbollen den näst största ungdomsidrotten i landet med en tonvikt på engagerade flickor. Samtidigt är det en dyr hobby som har svårt att hålla nere sina kostnader. Den smocka av avgifter, inspektioner och regler som utredningen spekulerar i skulle göra prislappen så pass hög att tillgängligheten till häst blir något endast de allra rikaste har råd med.

Kristdemokraternas uppmaning till regeringspartierna Miljöpartiet och Socialdemokraterna är att slänga utredningen på närmaste dynghög.

Undertecknad ser med intresse fram mot svar från de båda ansvariga regeringspartierna.  Inte minst för att ge ett tydligt besked till Skånsta Ridskola och till alla utövare av ridsport i Österåkers kommun.

Arne Ekstrand (KD), ordförande Kultur- och fritidsnämnden