• Interpellation – Om bostadskonsulent

    INTERPELLATION

    I Sandvikens kommun finns utvecklingspotential av arbetet att förebygga/motverkabostadslöshet/hemlöshet.

    T.ex att IFO inför en ny tjänst med en särskild bostadskonsulent som kan erbjuda sittstöd till de privatvärdar som är villiga att teckna samverkansavtal med kommunen omhyra ut lägenheter via genomgångskontrakt. (Idag finns endast avtal medSandvikenhus.)Sandvikenhus minskar sin andel av fastighetsbeståndet i kommun och överlåterfastigheter till privata intressenter, framför allt utanför centralortenKonsulenten skulle också kunna förebygga vräkningar genom ett uppsökande arbetegentemot hyresgäster som missat en hyra, stört grannar mm. Speciellt viktigt då barnriskerar att drabbas av olika anledningar.

    Närliggande kommuner har ett mycket framgångsrikt samarbete med liknandeuppsökande verksamhet och har minskat antalet vräkningar radikalt.

    Är IFO då berett:
    Att starta upp en tjänst såsom bostadskonsulent?

    Leif Jönsson
    Gruppledare
    Kristdemokraterna Sandviken

    Svar vid KF 2022-05-16
    från Hans Frestadius (S), ordförande individ- och familjeomsorgsnämnden:
    ”Ekonomienheten upplever inte att det finns några hinder för
    genomgångskontrakt när det gäller Sandvikenhus fastighetsbestånd utanför
    centralorten. Sandvikenhus har inga planer på att reducera antalet lägenheter
    i kommundelarna, snarare ökar de sitt fastighetsbestånd i Järbo och Storvik.
    Sandvikenhus arbetar dessutom med att inte utestänga socioekonomiskt
    utsatta från bostadsmarknaden, i och med att de har tagit bort inkomstkraven
    i sin uthyrningspolicy.
    För att förebygga vräkningar har Sandvikenhus rutiner dels för att informera
    hyresgäster om vad som händer om de inte betalar hyran och de kontaktar
    hyresgästen löpande via telefon och hembesök vid försenad hyra. De gör
    också hembesök och tar telefonkontakt vid rapporterad störning.
    Socialtjänstens ekonomienhet får regelbundet information från alla bolag om
    alla obetalda hyror och el fakturor. Alla ansökningar till Kronofogden som
    gäller personer folkbokförda i Sandviken måste anmälas till socialtjänsten.
    Ekonomienheten skickar brev till alla barnfamiljer och söker aktivt
    barnfamiljer som står inför avhysning. I alla ärenden med barnfamiljer
    kopplas myndighetsutövningen för barn- och ungdomsvården in.
    Sandvikenhus har särskilt avdelad personal, boendekonsulenter, som arbetar
    uppsökande med ogiltiga och svarta kontrakt, psykisk ohälsa,
    störningsärenden och vräkningar. Vidare har IFO och Sandvikenhus
    månatliga möten enligt samverkansavtalet där man arbetar aktivt kring
    frågor som rör personer som har svårt att ”bo”, t.ex. störningsärenden. Även
    Ekonomienheten har en särskilt utsedd person som arbetar med att följa upp
    genomgångskontrakt.
    Både Sandvikenhus och Ekonomienheten anser att det finns
    utvecklingsbehov när det gäller stöd till personer som har ”svårt att bo”, men
    en kommunanställd boendekonsulent med det uppdrag som (KD) beskriver
    är inte den lösning som IFO ser på problemet. Däremot behöver IFO finna
    lösningar tillsammans med Omsorgsförvaltningen och Region Gävleborgs
    öppenvårdspsykiatri för att ge ett extra stöd till personer med psykisk ohälsa
    och sjukdom, ibland kombinerat med beroendeproblematik, så att dessa
    klarar av att bo kvar i sina lägenheter. Sandvikenhus beskriver det som att
    det bör finnas en slags ”social insatsstyrka” och IFO instämmer i att det kan
    finnas behov av särskilt avdelade resurser från både IFO och
    omsorgsförvaltningen för att bland annat få till glappet från behandling ut till
    egen lägenhet i det fall det finns en samsjuklighet, dvs. samtidig psykisk
    sjukdom och beroendeproblematik. Det handlar då främst om att förebygga
    ”misslyckanden” i boendesituationen.
    IFO och Omsorgsnämnden har enats om att uppdra till förvaltningarna att
    tillsammans utreda och presentera förslag på hur samarbetet ska utvecklas
    gällande målgrupper som har behov av insatser från båda nämnderna, liksom
    hur kommunen ska verka för att involvera hälso- och sjukvården i de
    ärenden där det behövs. Boendefrågan för dessa målgrupper är en viktig del i
    det.
    2021 genomfördes 15 avhysningar i Sandvikens kommun, inget barn
    berördes. 2020 genomfördes 13 avhysningar, inget barn berördes.”