• Barnskyddsteam blir verklighet

Pressmeddelande
    I dag biföll landstingsstyrelsen Kristdemokraternas förslag om att inrätta ett barnskyddsteam i Sörmland under 2017. – Vi är glada och stolta att förslaget nu äntligen kommer att bli verklighet, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget.

– Antalet fall av misshandel och sexualbrott mot barn som anmäls till polisen i Södermanlands län ökar i princip varje år. Samtidigt finns det ett stort mörkertal. Genom ett barnskyddsteam kommer landstinget att kunna göra mer för att uppmärksamma och anmäla barns och ungas utsatthet för våld och övergrepp, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

Redan 2012 biföll landstingsfullmäktige en motion av Kristdemokraternas om att utreda möjligheterna att inrätta ett barnskyddsteam. Efter flera års utredningar fattade landstingsstyrelsen i dag beslut om att förslaget ska bli verklighet nästa år.

En landstingsrapport föreslår att teamet ska bestå av en samordnare, läkare, sjuksköterska och socionom med kompetens och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar som far illa samt kunskap om projektledning, administration och pedagogik. Tillsammans ska de arbeta för att upptäcka missförhållanden och se till att barn får professionell vård. Genom samverkan med barnahus kommer barnskyddsteamet att vara en resurs vid polisens och socialtjänstens utredningar av barnmisshandel och sexuella övergrepp.

– De flesta polisanmälningar gällande barnmisshandel görs enligt BRÅ av socialtjänst, skola eller förälder. Avsevärt färre anmälningar kommer från sjukvården. Detta trots att sjukvården någon gång kommer i kontakt med nästan alla barn i Sörmland via BVC eller den övriga vården. Möjligheterna att se barn i tid borde vara goda.

– Barnskyddsteamet kommer verka för att höja kunskapsnivån bland landstingets vårdpersonal. Barn som far illa syns inte och hörs inte, så vi måste våga se, våga höra och våga agera. Det är viktigt att alla medarbetare är observanta på om ett barn far illa och känner sig trygga med att de vet hur och när de ska anmäla.

– Det är dags att se barnen i tid. Ett barnskyddsteam kommer att har en mycket betydande roll i arbetet med att upptäcka och hjälpa barn och unga i Sörmland som utsätts för misshandel och sexuella övergrepp. Det är inte en dag för tidigt.

Fakta: I hela riket anmäldes år 2015 sammantaget 20 800 misshandelsbrott mot barn (BRÅ).

Här kan du läsa den ursprungliga motionen.

För mer information:

Erik Palmgren, politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget