• Resurscentrum mot hedersförtryck

Pressmeddelande
    Landstingsfullmäktige biföll i dag Kristdemokraternas förslag att utreda förutsättningarna att inrätta ett resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck.  Målet är att utsatta ska få tillräckligt stöd och hjälp.

– Det är ett viktigt och nödvändigt beslut. Tyvärr pekar Socialstyrelsen på att utsatta inte alltid får den hjälp som de behöver. Vi måste stå upp för de flickor och pojkar som i dag lever i ofrihet, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i Landstinget Sörmland.

– Det hedersrelaterade våldet och förtrycket är ett omfattande samhällsproblem. Det visar sig bland annat genom att 70 000 barn och unga i Sverige är rädda att bli gifta mot sin vilja, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

I Stockholms län finns ett resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, Origo, sedan början av 2013. Polis, barnmorska och kuratorer finns under ett tak och i arbetsgruppen talas svenska, engelska, turkiska, kurdiska, assyriska och arabiska. Verksamheten finansieras av landstinget, Polismyndigheten och kommunerna.

– I Sörmland finns det många utsatta som behöver rådgivning och stöd. Med ett resurscentrum skapar vi ökade möjligheter för utsatta barn och unga att tala fritt och vara sig själva. Teamet ska även fungera som ett stöd för yrkesverksamma som möter målgruppen i sitt arbete, säger Östen Eriksson, ledamot för Kristdemokraterna i landstingsfullmäktige.

Här kan du läsa motionen i sin helhet.

För mer information:
    Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget

Östen Eriksson
    Ledamot för Kristdemokraterna i landstingsfullmäktige

Erik Palmgren
    Politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget