• Budgetsatsningar på familjer och äldre

Budget 2017
    I dag presenterar Kristdemokraterna sitt förslag till landstingsbudget för 2017 med flerårsplan för 2018 och 2019. I budgetförslaget görs flera satsningar på barnfamiljer och äldre.

Kristdemokraterna föreslår att landstinget ska inrätta en digital mottagning för unga diabetiker samt ett resurscentrum mot hedersrelaterat våld och förtryck.

– I Sverige är 70 000 barn och unga rädda för att bli gifta mot sin vilja. Det är oacceptabelt. Vi behöver ett starkare samarbete mellan myndigheter och frivilliga aktörer i dessa frågor, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget.

Samtalsmottagningen Unga vuxna i Nyköping var en del av BUP i Sörmland och bedrev psykoterapi och rådgivning för unga vuxna i åldern 18-23. Men i början av 2016 lade landstinget ned verksamheten.

– Bland vårdpersonal finns en oro att nedläggningen leder till att ungdomar inte söker vård och stöd. I vårt budgetförslag slår vi fast att samtalsmottagningen måste återöppnas. Landstinget bör även utreda förutsättningarna att starta igång motsvarande verksamhet i Eskilstuna och Katrineholm, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

Kristdemokraterna pekar på att det behövs ökade satsningar på barn och unga. I budgetförslaget avsätts därför medel för öppna slutenvårdsplatser för barn i Nyköping.

Flera av förslagen handlar även om länets äldre invånare. Utöver att öppna fler seniormottagningar föreslås att landstinget tillsammans med intresserad kommun ska inrätta närvårdsenheter med inriktning på multisjuka äldre.

– Vårdplatsbristen slår mycket hårt mot multisjuka äldre. Situationen kräver nytänkande och kraftfulla åtgärder. Närvårdsenheter är en viktig pusselbit för att förbättra vården för patientgruppen.

– Det är uppenbart att hemsjukvården och de mobila teamen inte tillgodoser de multisjuka äldres vårdbehov fullt ut. Det är därför mycket förvånande att den styrande Koalitionen (S, MP, C och L) avfärdar vårt förslag.

Läs budgeten i sin helhet här.

För mer information:
    Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget

Erik Palmgren
    Politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget