• Landstingen måste skrotas

Debattartikel i Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter
    Personalbrist, stängda vårdplatser och ökad sjukfrånvaro. Det är problem som tydligt märks av i Landstinget Sörmland och som vi delar med stora delar av landet.
    För att säkra kvalitén på sjukhusvården och få en jämlik vård i hela landet står vi kristdemokrater fast vid att styrningen av vården måste ändras. När andra försöker lappa och laga i systemet har vi en stor reform att föreslå. Sjukhusvården måste förstatligas!

Vården ska vara jämlik och ges på lika villkor. Men tyvärr finns det oacceptabla skillnader i medicinska resultat och kvalitet inom den svenska hälso- och sjukvården. Det är därför dags att påbörja arbetet med att skrota landstingen. Vi vill ha en mer sammanhållen vård och omsorg, där personalen trivs och patienter får den vård de har rätt till, på rätt plats, i rätt tid!

Ett förstatligande av sjukhusvården är en nödvändig förändring på lite längre sikt – men många av vårdens problem är akuta. Därför är det viktigt att landstinget nu ökar takten i arbetet med att bli en bättre arbetsgivare.

För anställda handlar valet av arbetsgivare inte enbart om lön. Det handlar även om möjligheter att påverka på sin arbetsplats, arbetssituation och arbetstider. Det måste bli mindre stress och ökad tid med patienterna.

I dag har vi alldeles för många beslutsnivåer. De som arbetar närmast patienterna har minst att säga till om – fastän det borde vara tvärtom. Därför vill Kristdemokraterna att den nuvarande organisationen med länsövergripande divisioner ska avvecklas. I stället vill vi att organisationen ska indelas efter våra sjukhus.

På så sätt får vi kortare beslutsvägar och minskad byråkrati. Mer ansvar och befogenheter flyttas till respektive sjukhus och dess kliniker – vilket skapar större delaktighet och engagemang. Det är nödvändigt för att personalens kompetens ska tas till vara på rätt sätt.

Vi som politiker ska fokusera mer på att beställa, följa upp och utvärdera vården. Ett ökat självstyre kan leda till ökat samarbete med sjukhusets omkringliggande kommuner kring hemsjukvård, äldreomsorg, primärvård, samt öppen och akut vård vid sjukhusen. Det är något som alla blir vinnare på.
    Men i förlängningen måste, som tidigare nämnt, sjukhusvården förstatligas. Erfarenheterna från den norska omorganisationen med statligt huvudmannaskap är mycket goda. Våra länders många likheter talar för att den svenska vården bör lära av Norges erfarenheter. På så sätt uppnår vi bästa kvalitet och en jämlik vård.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget