• Landstinget ska förbättra vården för endometriospatienter

Pressmeddelande
    I dag biföll landstingsfullmäktige Kristdemokraternas förslag om att utvärdera hur vården av endometriospatienter kan förbättras i Sörmland. – Förhoppningsvis kommer det bidra till att fler drabbade tas på allvar, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget.

I dag lever cirka 490 000 svenska kvinnor med den kroniska gynekologiska sjukdomen endometrios. Sjukdomen uppkommer när livmoderslemhinnan inte stöts bort vid menstruation utan vandrar in i buken via äggstockarna och bildar knutor på bukhinnan.

– Det är inte ovanligt att kvinnor med endometrios har så svåra smärtor att de inte kan gå till arbetet eller skolan när symptomen är som värst. Smärtorna är ofta så kraftiga att kvinnan kräks, får diarré eller svimmar. Från landstingets sida måste vi göra vårt yttersta för att minska lidandet hos drabbade flickor och kvinnor, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

– Beslutet var nödvändigt. Många drabbade kvinnor berättar att deras symptom inte tas på allvar. De blir ofta avfärdade med kommentarer som ”det är bara normala menssmärtor” eller ”det är en del av att vara kvinna”.

– Patienter, expertläkare, Socialstyrelsen och Endometriosföreningen pekar på att sjukdomen är okänd för många – även bland sjukvårdspersonal. Det leder till att drabbade slussas runt mellan olika verksamheter inom vården i genomsnitt 7-8 år innan de får rätt diagnos. Många tvingas därför leva med stora besvär under lång tid helt i onödan. Det är oacceptabelt.

– Tidigare i år kom det glädjande beskedet att Socialstyrelsen ska ta fram riktlinjer för endometrios. Men arbetet med nationella riktlinjer är en utdragen process som ibland tar upp till 4-5 år för att implementeras i verksamheterna. Därför är det viktigt att landstinget snarast påbörjar arbetet för att förbättra vården och bemötandet av patienter med endometrios.

Här kan du läsa motionen i sin helhet.

För mer information:

Erik Palmgren, politisk sekreterare för Kristdemokraterna i landstinget