• Underlätta för småbarnsföräldrar

Debattartikel i Eskilstuna-Kuriren
    Föräldrarollen kan av olika anledningar kännas svår. Det kan vara att barnet inte slutar gråta, en förälder som har annat som kretsar runt i huvudet och har svårt att fokusera på sitt barn, och problem med anknytning mellan barn och förälder. Det viktigaste i ett litet barns liv är anknytningen till föräldrarna. Om det brister i sådana sammanhang är det angeläget att stöd finns tillgängligt.

Gryningen i Karlskoga startades 1987 i samverkan mellan barn- och ungdomspsykiatriska kliniken och socialtjänsten i Karlskoga. Den vänder sig till blivande föräldrar och familjer med barn i åldrarna 0-6 år i Karlskoga, Laxå och Degerfors kommuner. Det är en verksamhet dit man som förälder kan söka sig för att få hjälp och stöd att utveckla sitt föräldraskap.

Det är föräldrarna själva som tar initiativ till kontakten med Gryningen. Kontakten kan gå direkt till personalen på Gryningen eller via en barnmorska, BVC-sköterska, personal på förskola eller socialsekreterare.

Gryningens behandlingsarbete utgår från föräldrarnas uppgifter för vad de anser sig behöva förändra eller få hjälp med i sin roll som föräldrar. På Gryningen erbjuds en rad olika stödfunktioner och behandlingar, till exempel Marte Meo som är en samspelsbehandling, samtal, nätverksarbete och föräldragrupp.
    Även i Sörmland, liksom i övriga riket, finns det barn och föräldrar med anknytningsproblem. I en motion föreslår Kristdemokraterna därför att landstinget i samverkan med länets kommuner ska inrätta ”Gryningar”.  Vårt mål är att erbjuda föräldrar som vill utveckla sitt föräldraskap tillräckligt stöd. Det är något som vi hoppas att även de övriga politiska partierna kan stödja oss i.

Verksamheten är ett viktigt steg för att förhindra att barn hamnar mellan stolarna. Det handlar om svårigheter som inte låter sig beskrivas enkelt som till exempel psykosociala eller psykiatriska. Nu måste landstinget och kommunerna ta frågan på allvar och hjälpa de som är i behov av bättre relationer i familjen.
    Det är viktigt att inte skam- och skuldbelägga föräldrar som har det jobbigt. I stället måste vi ge dem rätt hjälp och stöd.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD)
    Gruppledare i landstinget

Östen Eriksson (KD)