• Vitsippspriset gick till nattcafé

Roterande hjärtan

Det blev en tjuvstart på Alla hjärtans dag, då kristdemokraterna i Värnamo kommun överraskade de föräldraföreningar som driver nattcafé på fredagkvällarna.

I Värnamo, liksom i många andra småstäder, frågar ungdomar efter något att göra på helgerna. Som ett svar på den frågan tog Finnvedens Gymnasiums Hem och Skolaförening initiativet till ett nattöppet café på fredagskvällar. De får använda ett av stadens konditorier för verksamheten och tar hjälp av Apladalsskolans föräldraförening och andra frivilliga.

Eftersom detta är en verksamhet i kristdemokratisk anda, beslutade partiets lokalavdelning att dela ut sitt årliga Vitsippspris till föreningen. Prisutdelningen skulle egentligen ha skett på Alla hjärtans dag, kristdemokraternas speciella dag, men det passade naturligtvis bättre på fredagskvällen den 13 februari, då nattcafét var öppet.

Arnold Carlzon, nyvald ordförande i värnamoavdelningen, och Gunnar Crona delade ut priset, för ansvarstagande och engagemang utöver det vanliga i samband med starten och driften av nattcaféet. Priset, torkade vitsippor i en glaskupa, ska ses som en symbolisk uppmuntran till människor som gör en positiv vardagsinsats, utanför medias strålkastarsken.