• Rusken Runt fick Vitsippspriset för landsbygdsföretagande

Christina Lindberg, Flahult, omgiven av kristdemokraterna Gunnel Youngström, Gunnar Crona, Christer Fjordevik och Lena Freij. (Foto: Håkan Johansson)

– Sista helgen i augusti har blivit en speciell helg tack vare Intresseföreningen Rusken Runt och dess engagerade och drivande ordförande Christina Lindberg, sade Kristdemokraterna Värnamo när de överlämnade årets Vitsippspris. Detta är ett inspirerande exempel på engagemang, utveckling och nyföretagande på landsbygden.

Som vanligt på Alla hjärtans dag lyckades Kristdemokraterna Värnamo överraska mottagaren av VitsippsprisetIntresseföreningen Rusken Runt. Föreningens ordförande Christina Lindberg fick ta emot priset då en delegation kristdemokrater gjorde ett oväntat besök på Timjan Café & Restaurang i Flahult, Nydala.

– Christina Lindberg, Flahult, har som engagerad och drivande ordförande för Intresseföreningen Rusken Runt, gjort sista helgen i augusti till en speciell helg, läste vice ordförande för Kristdemokraterna Värnamo Christer Fjordevik ur prismotiveringen. Allt fler landsbygdsföretag i skiftande branscher såväl som sevärdheter runt Rusken och dess närhet har då öppnat dörrarna för besökare från när och fjärran. Rusken Runt har blivit ett begrepp som väckt en allt mer ökad nyfikenhet och intresse.

Rusken Runt har betytt mycket för utvecklingen av landsbygden runt sjön Rusken. Flera verksamheter i området har startat med att man började försäljning i liten skala just i samband med Rusken Runt-helgen.

– Det var helt självklart att föreningen skulle tilldelas årets Vitsippspris, säger Gunnar Crona, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo. Rusken Runt är ett inspirerande exempel på hur många små insatser av engagerade människor kan ge upphov till utveckling och nyföretagande på landsbygden.