• Vitsippspriset 2002 till Internationella ungdomsföreningen vid Finnvedens gymnasium

Roterande hjärtan
    Värnamo Kristdemokraters årliga vitsippspris delades ut torsdagen den 14 februari 2002 kl.19.00 i café Ugglan på Finnvedens gymnasium. Priset tilldelades i år den internationella ungdomsföreningen vid Finnvedens gymnasium.

Kristdemokraternas avdelningsordförande Arnold Carlzon motiverade valet av pristagare på följande sätt: Med stort engagemang och vilja, med de två modersmålslärarna Shpetim Bushati och Sedefa Bukaric som drivande, är föreningens syfte att öka förståelsen för kulturella olikheter, att motverka rasism och främlingsfientlighet, att förmå invandrarelever och elever med svensk bakgrund att på ett naturligt sätt umgås och därmed bidra till en ökad integration i det svenska samhället. Kristdemokraterna i Värnamo vill, genom att tilldela den internationella ungdomsföreningen vid Finnvedens gymnasium 2002 års Vitsippspris, uppmärksamma dessa viktiga insatser.

I samband med prisutdelningen, som samlade ett 20-tal personer, berättade Sedefa om föreningens verksamhet och hur den kommit till. Därefter presenterade Anita Mårtensson från Fritidsförvaltningen projektet Grannar & vänner som genomförs på Mossle. Naturligtvis fanns det även tillfälle att avsmaka såväl semlor som geléhjärtan i caféet.

Vitsippspriset är ett pris som Kristdemokraterna Värnamo delar ut varje år, i samband med Alla hjärtans dag, en dag som alltmer har kommit att bli en kristdemokratisk hjärteangelägenhet. Med Vitsippspriset vill Kristdemokraterna Värnamo uppmuntra och uppmärksamma positiva företeelser, oavsett om de sker i det tysta eller i strålkastarljuset, i vårt närsamhälle. Priset ska i första hand ses som en uppmuntran och ett erkännande till någon enskild eller organisation som har uträttat något behjärtansvärt.